Article Image
tillägganda att kunskapen :om jorden i dess helhet dervid borde först bibringas barnet. (Hr Rosenlöf instämde.) Ordföranden. Barnet kan ej fatta det universella. Bäst är att först gifva det en öfversigt af den närmaste omgifningen. Hr Wiström förundrade sig öfver att man lade så mycken vigt på geografien. Barnet förstår den ej. Man bör välja sådana ämnen, som kunna uppöfva förståndet. (Hr Östlind instämde.) Hr Ehrnström trodde att geografen bör läsas först. Detta är ett af de få ämnen man har att gripa till. Karta bör för öfrigt genast användas vid un dervisningen. Hr Barcheus. Sedan ett och annat af naturläran samtalsvis blifvit barnet bibringadt, bör det börja läsningen af geografien, historien och svenska språket. Hr Rydberg påpekade, att barnet genom geografiens studium erhöll kunskap om olika länders kultur, folk och natur m, m, Man borde börja med beskrifpingen öfver den kommun, inom hvilken barnet vistas, derefter öfvergå till länet, så till riket i dess belhet och slutligen till andra länder. Hr Wiström vidböll att naturläran borde ega företräde framför geografien. Geografien utvecklar ej förståndet. Brukspatron Hj. Petre ansåg naturläran böra gå främst. Skolinspektören Rydberg. Har barnet blott inhemtat en del af geografien, må man sedan använda flera timmar om dagen för naturlärans studium. Ordföranden sökte sammanjemka åsigterna så, att de båda ifrågavarande ämnena fingo börja läsas så fort som möjligt. Trodde ej att barnet förstode naturläran, om icke en liten del af geografien förut inhemtats. Direktör Pettersson. Barnet fäster sig mera vid det lefvande än vid det döda. Naturläran borde derför ega företrädet. Hr Nordin. Intetdera af de båda ämnena kan uteslutas; dock bör geografien ega företrädet, på det en rationel grund måtte läggas för det hela, Hr Fernlund ansåg båda ämnena böra samtidigt inbemtas. Hr Eklundh. Geografien och historien böra ingå i undervisningen till och med i småbarnsskolan, Hr Clason. Folkskolan står ej ännu på den punkt, att geografiens och naturlärans studium kan bedrifvas med någon synnerlig fart. I Hudiksvalls folkskola bafva de ämnen, som icke ingå i minimum, ej medhunnits, och det ehuru nämnde skola i många hänseenden är vida bättre lottad än de flesta. Skolläraren Grape ansåg naturläran och geografien böra läsas samtidigt. På ordförandens förslag uttalade mötet slutligen den meningen, att geografien och naturläran böra läsas samtidigt samt att för öfrigt alla läroämnen, hvilka ligga öfver minimum, böra inhemtas så fort barnens fattningsförmåga det medgifver. (Forts.)

5 augusti 1865, sida 3

Thumbnail