Article Image
Folkskollåraremötet i Gefle. (Forts.) Derefter företogs till bebandling 2:dra frågans första och andra mom , så lydande: På hvilket undervisningsstadium och i hvilken ordning böra de ämnen, som, enligt folkskolestadgan, icke ingå i minimum, uti läseordningen upptagas? samt: Bör något eller några af dessa ämnen företrädesvis framhållas? Skolinspektören Rydberg tillkännagaf huru man i ifrågavarande hänseende går tillväga i Stockholms folkskolor. Direktör Pettersson. Menniskan gör inga hopp vid vetenskapernas inhemtande. Allt det barnet inom folkskolan inhemtar är i viss mån att betrakta såsom ett minimum. Hr Ekelundh framhöll nyttan af åskådningsmateriel vid undervisningen. Ordföranden var af den tanken, att då geografiev bör läggas till grund för de historiska kunskaperna, är det af nöden, att en del af denna först inbemtas. . Hr Nordin trodde icke att geografien borde gå främst. Mag. Wiström. Naturläran bör först inhemtas, derefter svenska språket, geografien och historien. Hr Beckman ansåg geografiens studium böra gå framför de öfriga läroämnenas. Hr Ekelundh trodde att naturläran borde ega företräde. Hr Rosenlöf var af den tanken att alla läroämnena borde på en gång läsas; visste af erfarenhet att detta utan öfveransträngning ginge för sig. Skulle för öfrigt något ämne hafva företräde, borde geografien, i samband med historien, läsas först. Er Fernlund. Sdm barnen, åtminstone på landet, sällan bevista skolan längre än till katekesen och bibliska historien blifvit inbemtade, borde samtidigt med dem de öfriga ämnena läsas. Hr Pettersson. Läsningen af naturläran bör sparas tills barnet uppnått en högre ålder. Skolinspektören Rydberg ansåg geografien böra läsas först. Hr Pettersson instämde med föregående talare,

5 augusti 1865, sida 3

Thumbnail