Article Image
AW Olet, SOM PNEVISalUts al OINRKIfIR SYV fee lärare samt ett antal prestinän och lärare vid Örebro elementarläroverk, hulls i tolkskolans öofre prydliga larosal och öppnades ofvannämnde dag kl. 10 fom. af doktor Gumilius, deruti hr doktorn uppdrog en historik öfver lfolkskoleväsendets utveckling de sednaste 20 å 30 åren och slutligen öuskade de närvatande välkomna. Sedan hr doktor Gumielius blifvit anmodad vid mötet föra ordet och folkskoleinspektören hr lektor Bogren att vara vice ordforande samt skollärarne Brodden, Erixon och Lundberg utsedda till sekteterare, börjades diskussionen öfver de på förhand uppsatta frågorna, af hvilka dock den första: shvilka svär righeter stå ännu i vagen för folkskolans follstandiga utseckling och hvilka väsendtliga brister i dess organisation böra företrädesvis afhjelpas 2 förbigicks. Andra frågan: ) Hurudan bör undervisnings materiel.n vid en folkskola inrättas så att den bast motsvarar behofvet? öppnades med en inledning af urdjöranden, bvarefter vice ordföranden lr lektor Buog-en upplyste alt bristerna i detta hänseende inom hans inspektionsområde något minskats. Hvarje skola hade nu åtminstone Stälpnagels större karta ofver Europa, Hollies d:o öfver Globesna, Ment2ers blindharta ofver Skandiuavien, nögon större olver Palestina samt hjelpligt anal innanlasningbocker, m.m. Ånsög det icke så omojligt for en nmtisk fö fare alt eiterband anskaffa ett och annat skelett och kranivm af djur och fåglar; fästade uppmärksamheten på Westerdals leksaksiwagasin I Stockholm, Drodmnggatan n:o 55, der, blond annat, djurligurer bunde till billigt pris erhållas. Svårare vure att erhålla små mineralsamlingar, hvilka tal. ansäg onskvärda i hvarje folkskula. Ordföranden förordade äfven mineralsamlingar. En början dermed vore redan gjord tör Örebro tv kskola (hvilken äfven fanns att bese möteslokalen ); föreslog att genom landstingsmännen söka få till iandstingen framställd anbällan om anslag, hvarigenom någon kunnig och for saken intresserad person sattes i tillfalle att samla och för belgt pris tv. ex. 10 rår för cirka 30 stuffer tillbandahalta folkskolorna så att säga en Iuen gruodfond at mineraler. Hr Erison föreslog, såsom ett mede till mineraliers anskalfande, utbyte skollararne emellan. Ansåg sig kunna för ringa kostnad anskaltfs marnor at olika vasiavoner från Claestorps nya marmorbrott, och tredde att skollärare i närheten al jern-; koppar-, svafveloch andra grufvor med lika lätthet skulle kunna lemna andra stenarter, — Foörordar, i lbkbet med föreg. talare, åskåiningsmaterniel; för växtriket t. ex. såval pressade som i vattenglas ställda lefvande blommor, hvilka lätt kunna samlas och dagligen ombytas. Pas:or Wetier förordade en komparativ väggtafla ofrer djuren, som skulle kosta 10 rår, Muagister Thunberg ansäg Anderssons inledning till botaniken lämplig. Bandl. 6) Uander fann det föreslagna sättet, alt hos landstingen begära medel, mindre grannlaga, hvarpå ordföranden, prosten Forsell, organi sten ELrixron, m. fl lemnade vederläggande svar Såsom resultat af diskussionen antogs, att mötet, som ansäg åskåduingsmateriel för folkskolans undervisning behöflig, uttalade den önskan utt landstingen måtte med nagot anslag bidraga till anskaffandet af sådan, sershildt för mineralsamlingar. Tredje tesen och frågan lydde så: Ibland hindren for undervisningens ullmänaa meddelande är, Isynnerhet i atvskilliga orter, föraldrarnes obenasgenhet art lära suns barn begagna Julkskolan, ett af de största. Hari skall deuna obenagenh:t öfvervinnas och en jema sholgang Kunna dstadhommus? Ur Fhunberg förordade lästagarnes inskränkning ull 2 å 3 i veckan, då titltalle erbötles att dela en storre skola och läsa med en eller Wwå klasser sen: der, byarutt skolläraren Londberg instämde. He frizon meddelade en uvohg berättelse om det sätt hvarpå man i Ö Wingäkers församling gätt till väga for att uppnå det i skbolstadgan utstäkode målet att lemna undervisning ät alla barn Först hade man ansett det nödvändigt alt jätt ordna de före beredande eller s. k. småskolorna, bvaraf uti talarens församling med inemot 21 vusen insänare och 400 skoläldersbar nu funnes 8 med hvar sitt bestämda distrikt och 3 dagars läsning byarje, genom hvilket sednare förhållande mojlighet förelvunes att vid brist på tillräckligt lärareantal ofverlemna 2:ne skolor åt en lärare utan att nigon akols dettfore blelve ambulerande. Tal, bade sjelf bildat dessa lärare och förtsatte ännu mel att en dag i veckan besoka någon af små skolorna for att tillse undervisningens jemna gång och meddela lararne så och upplysningar, hvarjemte samtbge småskollårare stundom voro samlade uti centralsmäskolan der teol. då sjellundervisade Forofrikt bade skohådets ledamöter sins emellan fördelat småskolorna, så all någon af dem for hsvaje skol: Hillsag at barnen ordentligt kommo till skolsn. Sedan sätunda barnen blifvit ut: smaskolorna forberedda genom inhemtad innanlasningsfärdighet, skritkunskap, rakning ar de å enkla talen och kännedom af en kort biblisk historia samt Lutbers Lilla Katekes, konde barnen uti egeniliga Folkskolan sammanhällas ut 2 eller högst 3 kiasser eller leslag, byitket uti så hog grad bidrog att befordra jemn skolgång, att de frånvarandes antal från 30 å 40 procent netgårt till 3 å 4 proc. Tal. hade under den tid smäskolorna anlades läst i folkskolan 3 dagar i veckan, men funnit detta otillräckligt och läser nu 4 dagar. Ännu mindre anser banj folkskolans alla ämnen kunna medbinnas på 2 dagar i veckan, Skolläraren Köhler räknade mycket på verkan af pastors besök i skolan, helst om ban dervid an: tecknade de frånvarande och uppmanade dem till trägen skolgång; äfven att vid premiers utdelande företrädesvis gura afseende på skolgången ansägs bafva god veikan. Prosten Forsell ansåg flera medel kunna samverka till jemo skolgång, såsom treflig lokal, god skolmateriel, godt undersisningssätt, m, m.; men af alla medel att befordra skolgången vore utan tvifsel tvånget det sämsta. Meddelade berättelse om folkskolans ställning i St. Mellösa; brukade vid examina och andra lämpliga tillfällen framhålla förmånen såväl för barnen som föräldrarne af en jemn skolgång ; önskade skolan så anordnad, att det blefve en glädje för barnen att få komma dit. Hr Lundberg redogjorde för Askers skolor; 2:n: småskolor finnas der. He Gyllander Instämde med ) De flesta frågorna voro inledda med en thes Så denna: sBland undervisningens brister bör sär. skildt saknaden af fullstandig och andamualsen

10 juli 1865, sida 3

Thumbnail