En märklig jernbanoch ängbalsförbindelse mellan Köpenhamn och Hamburg är projekterad af civilingeniör Kröhnke, nemligen från Borup eller Ringsted till Nestved, Wordingborg och Bakkebölle, på broar öfver Smålandshafvet till Falster, vidare till Nykjöbing, öfver Guldborgsund medelst en bro till Lolland och Syltholmen, hvarifrån en ångfärja sknlle underhålla förbindelsen med Femern (23 åå 2: mil), som genom en bro skulle sättas i förbindelse med fastlandet, slutligen öfver Oldenborg, Eutin och Begeborg till Hamburg. Man beräknar, att denna väg mellan Köpenhamn och Hamburg skulle kunna tillryggaläggas på 7 timmar, då deremot vägen öfver Korsör, Kiel och Altona erfordrar 12 å 15 timmar. 27 å 28 millioner rdr sv. behöfvas för anläggningen på danskt område. Förslaget är redan inlemnadt till inrikesministern, att föreläggas riksdagen; det lär vara utländska kapitalister, som i företaget äro intresserade. — Nekas kan ej, att en dylik anläggning skulle vara af mycken nytta för hela den kommersiella och trafikerande allmänheten, men isynnerhet för Skandinavien.