fikinkomsten håller sig således vid medeltalet af 4000 rdr pr mil i månaden, kanske till och med något mindre om afdrag göres för den ökade rörelsen till julen. Det är först vid en medelinkomst af 6000 rdr pr mil i månaden som jernvägarne anses kunna fullt bära sig; af nuvarande intraden lärer väl således det mesta åtgå till betäckande afden stående driftkostnaden, d. v. s. den del som förblir oförändrad antingen trafiken är större eller mindre. Sedan den är betäckt ökar sig nettobehållningen! lätt med stora steg: när derföre jernvägstrafiken blir dubbelt så stor som nu, hvilket den snart nog skulle kunna bli om bättre konjunkturer inträda, kan staten möjligen få en god inkomstkälla i jernvägarne. (Jönk.-BL.) Trafiken å Örebro—Arboga och NoraErvalla-banan har förlidet år inbragt 299,175 rdr eller omkring 28,000 rår mera än året förut. Fru Wilhelmina Norman, född Neruda, ämnar i mars månad, berättar Fedrelandet, låta höra sig i Köpenhamn jemte sina syskon. Hristianstads enskilda banks sedlar äro nu ute i rörelsen från och med denna månads ingång. De äro försedda med Kristianstads vapen, hafva rödaktigt umndertryck och följande text: Christianstads Enskilda bank inlöser vid anfordran denna sedel med Riksdaler 00 Riksmynt Christianstad 1865, samt äro undertecknade af tvenne direktörer samt en af bankens tjenstemän. I hvartdera af hörnen befinner sig en siffra som angifver sedlens valör och på båda sidorna är samma valör utförd med bokstäfver. Ångfarlyget Hronstud!s öde. Alltsedan första dagarne i sistl. dec. månad hafva vid Gotlands kuster hittats fastager innehållande talg, och antalet lärer nu hafva uppgått till 16 stycken. Genom till Wisby ingående efterfrågningar från S:t Petersburg kan det numera antagas såsom sannolikt att de hittade talgfastagerna hafya tillhört däckslasten å engelska ångfartyget Kronstadt, som i slutet af nov. afgick från Kronstadt till Hull, medhafvande omkring 40 passagerare, och som sedermera icke afhörts. Nordiska minnesfesten i Upsalfa firades i måndagsafton och vi hafva derom erhållit en beskrifning från vår korrespondent, men sakna utrymme att införa den i dagens nummer. Svenskt fartygsvrak. Från S:t Ybes skrifves den 15 jan.; Under den 3 d:s bemärktes 9 mil norr om Sines och cirka 1 mil från kusten ett drifvande skepp, som var öfvergifvet och i det närmaste fullt af vatteu. Fartyget antogs vara det på resa från Stocholm till Lissabon den 25 dec. söder om Bugio strandade svenska skeppet Else, kapten Pettersson, som dagen efter dref af grundet och gick till sjös. Flera vrakstycken äro uppfskade, deribland ett nammnbräde, hvarå står: Else, BStockolm, och sedan den 9 dennes, under hvilken dag fartyget synes ha remnat, äro några hundra stycken plankor af lasten drifna i land och der lagrade. Sjön går ännu temligen hög, hvarigenom bergningen af den öfriga lasten mycket försvåras. Aftonbladet gör i går början till att meddela en revy öfver allt vigtigt som händt under den föregående månaden. Detta repetitorium i dagens historia är så intressant och nyttigt, att vi skulle önska hafva utrymme för ett dylikt. I brist deraf måste vi nöja oss med att hänvisa till Aftonbladet. Nya Daglig! Allehanda nämner ännu knappt ett ord om den diskussion som i förrgår egde rum vid Stockholms läng hushållningssällskaps vintersammankomst angående skydd eller icke skydd för landtmannaprodukter, och tidningen fördöljer helt och hållet hurusom det deri visade sig att det stora flertalet af jordbrukare inom länet alldeles icke . 9