Article Image
Be te rote KUA NT SERA DEAD Anmärkningar i anledning af jernvägsolyckan vid Sandsjö. Hr Redaktör! Det hemska intrycket af denna förfärliga olyaka är en naturlig förklaringsgrund till den spända uppmärksamhet, hvarmed allmänheten emotser hvad i laglig väg skall tillgöras i denna sak: om alltsammans skall aflöpa med att beklaga dem som blifvit offren, eller om man möjligen skall få se en ny upplaga af sagan om Smeden och Bagaren i Kellgrens skrifter. Af hvad genom Trafikchefens berättelse blifvit meddeladt är det redan klart, hvad som icke blott förnämligast, utan det kan gerna sägas helt och hållet, föranledt denna katastrof. Det var underlåtenheten att icke hafva verkställt en spårvexlig på jernbanan och hvilket hade till följd att det efterföljande extratåget kom rusande in i samma spår, hvarpå det ordinarie tåget befann sig. När ett tåg ännu befann sig på hufvudspåret och hade blifvit fördröjdt samt ett annat tåg väntades, om också icke så tidigt, så synes det vara en af de gröfsta iörsummelser som kunna begås, att icke på förhand hafva gjort spårvexlingen, för att förekomma möjligheten af en sammanstötning för den händelse som nu inträffade, antingen det ena tåget, som är på atgående, blir fördröjdt, eller att det efterföljande kommer för tidigt. Någon vidare undersökning härom synes knapt behöflig än att få veta hvilken som varit skuld till denna försummelse, huruvida order blifvit gifven derom och ej verkställd, eller om stationsföreståndaren som skulle gifva denna order varit så illa instruerad, att han icke visste, eller så försumlig att han glömt att det borde ske. Utan att vilja någons ofärd synes det nödigt att ett exempel till framtida varning här statueras på enhvar som haft del i detta grofva vållande. Nu har man tagit lokomotivtöraren för hufvudet och arresterat honom, men häruti ligger, såsom redan i någon annan tidning blifvit anmärkt, knappast rättvisa, då han gifvit ankomstsignal på 4000 fots afstånd och bromssignal så snart ångan från det ordinarie tågets lokomotiv syntes; dock följer icke häraf att han bör kunna fritagas från ansvaret för att hafva kommit hastigare fram än det var honom föreskrifvet. Här förekommer emellertid ännu en omständighet af vigt att taga i betraktande. Af alla tekniska arbeten om jernvägar kan man inhemta att det öfverallt anses fördelaktigt att stationer, der bantågen stanna, ligga, der det låter sig göra, något högre, men åtminstone aldrig lägre än planet af den närmast derintill belägna banan. Detta har ett dubbelt skäl: att ett ankommande tåg lättare stannar då det kommer uppför och ett uppgående lättare sättes i gång i en lutning utföre. Af generaldirektören Troiliil rapport upplyses man deremot, ur banan från Nässjö till Sandsjö bar en 2, 500 fot lång lutning af 1 på 100 så nära

7 januari 1865, sida 1

Thumbnail