— Nya järnvägsvagnar. Under denna rubrik meddelade vi ur Sydsv. Dagbladet några uppgifter rörande vid Kockums mekaniska verkstad i Malmö tillverkade passagerarevagnar för Upsala—Gefle-banan. Härtill må läggas, att ritningarna till dessa vagnar blifvit uppgjorda af major Adelsköld, hvilken äfven i detalj föreskrifvit den yttre och inre dekorationen af vagnarne och bestämt de tyger m. m., som skulle användas. Dessa vagnar äro de första för passagerare, som blifvit försedda med s. k. radierande axellager af Adelskölds uppfinning. Vid begagnande af dessa lager, hvilka å en del banor länge bBegagnats för lokomotiv och lastvagnar, ställa axlarne sig, genom en cirkelformad fals å lagermetallerna, af sig sjelfva radielt i banans kurvor. Fördelarne häraf äro: att den så väl för banan som vagnarne menliga brytning och släpning, som är oundviklig vid begagnandet af de vanliga axellagren, upphäfves; att krökningarna kunna göras skarpare och järnvägarne derför i kuperad terräng bygsas billigare, samt att afståndet mellan axlarne kan förlängas, hvarigenom vagnarne gå stadigare och kunna göras rymligare och beqvämare. Man har befarat att vagnarnes gång å rak bana, vid begagnandet af dessa radierande lager, under större hastighet, skulle blifva slingrande; men å Upsala—Gefle-banan gjorda försök hafva ådagalagt, att vid en hastighet af till och med 6 mil i timmen gången var fullkomligt så jämn och stadig, som då vanliga lager begagnas. Pere — Nattåget ankom till Stockholm i lag först kl. ?4 10, således en timme för sent. —— — Dödsfall. En af hufvudstadens äldre läkare, f. d. regimentsläkaren vid Andra ifgardet, med. och filos: dokt. J. J. Björkman afled härstädes i söndags vid 74 års ilder. Han erhöll 1867 afsked från regimentsläkaretjensten med pension. Vid filosofie doktorspromotionen i Lund den 3 Juni ång NR RR RS TR gg RT LÄNS ST