Article Image
Strödda underrättelser. Sjöfart. Lloyds? och Lloyds register. Bland bi synnerliga sätt, på hvilka menniskor ha gjol sitt namn odödligt, torde väl knappt något säl sammare finnas än det, hvarpå en mr Lloyd ha gjort det. Litet eller intet är kändt om denn hedersmans personlighet, undantagandes att ha en tid i det föregående århundradet höll ett kaffe hus i grannskapet af Abchurch Lane i London och som han var nog lycklig att blihugnad me keppsredares och sjökapteners speciella välviljs blef Lloyds kaffehus eller förkortadt Lloyds småningom den välbekanta mötesplatsen för alla som på något sätt voro intresserade i sjöfart affärer. Mr Lloyd dog — ingen vet när — oc hans kaffehus harför länge sedan försvunnit men hans namn prunkar ännu imässingsbokstäl ver på östra ändan af The Royal Exchange (bör sen) och är kändt ända till jordens yttersta grän ser. Den förening, som uppstod under hans låg: tak, har utvecklat sig till en organisation me: agenter och representanter i hvarje hamn af nå gon betydenhet i verlden. Emellertid lära per soner ännu finnas, som tro, att han är en väldig potentat på sjöfartens område, och som adresser: bref till Mr Lloyd, London. Det fins för närvarande två särskilda associa tioner, kända under namnet Lloyds ; bägge hafv: sitt högqvarter i Londun och på få famnars af stånd från hvarandra. Den enas fullständiga namn är Lloyds Regi ster of Shipping, och hvars kontor ligger i Whit Lion Court, Cornhill, grundlades 1834, endas och allenast i afsigt att vinna en tillförlitlig och noggrann klassifikation af de Förenade konunga rikenas handelsfartyg samt af de utländska far tyg, som idka handel på dem. Dess ursprung liga stadgar hafva förblifvit utan väsentlig för ändring intill närvarande tid. Ett antal direk törer sköta de vanliga göromålen; under dem och af dem tillsatt, arbetar en understyrelse på? fartygens klassificering, och slutligen finnes er hel liten armå af tillsyningsmän, hvilkas upp gift det är att undersöka fartygen och till un derstyrelsen afgifva sådana betänkanden, som sätta denna i stånd att gifva hvart och ett det betyg, det förtjenar. Om enskildheterna af denna klassificering torde det vara nog att anmärka, att bokstäfverna ÅA. AE, E, 0. 8. v., hvilka tilläggas vid fartygens namn, angifva sjelfva fartygens hållbarhet och sjöduglighet, medan de siffror, som bifogas bokstäfverna, beteckna fartygets utrustning, dess tackling, båtar, ankaren m. m. Ett fartyg således, som är klassificeradt AT i Lloyds Regi ster, är icke blott en god och dugtig sjöbåt (Å), utan jämväl fullständigt ekiperadt (I). Detqvar. står i denna klass under loppet af ett visst antal år, beroende af dess byggnadsmaterialier och byggnadssätt; derifrån nedflyttas det, efter förloppet af en bestämd tid till klassen -röda A, för hälften eller två tredjedelar af den tid, det innehade främsta hedersplatsen. Vidare bär det utföre till AR, såtill E, och slutligen till klass 1. När det blifvit för gammalt och skröpligt att längre kunna få stå qvar i denna klass, vill Lloyds icke vidare hafva något dermed att beställa ; det blifver då ett fartyg utan klass(unclassed). Öfver alla dessa fartyg tryckes årligen en förteckning. som tillsändes hvarje person, som har blifvit medlem af föreningen genom att erlägga ett årsbidrag af 3 guin6er. Den ursprungliga afsigten med denna institution var att förskaffa dem, som försäkrade fartyg, tillförlitliga underrättelser om dessas sjöduglighet. Emellertid visade det sig snart, att en hög klassifikation i Lloyds ökade ett fartygs rent materiella värde; och icke nog med attfartygsegare skyndade att förskaffa sig sådana vitsord för redan färdigbygda fartyg — de började snart anhålla om uppsigt af Lloyds tillsyningsmän under sjelfva byggandet. Ett skepp, för hvars sjöduglighet sålunda ansvarats, får en stjerna vid sitt namn i registret; det betingar på samma gång ett högre pris och kan försäkras till lägre premium, än ett fartyg, som är i saknad af denna utmärkelse. Företagets betydelse och vigt bevisade sig snart vara vida större än som påräknats. Man kan göra sig något så när en föreställning om affärens omfattning af det faktum, att året 1872 hade man i böckerna bortåt 10,000 fartyg. Afgiften för en besigtning var ursprungligen 10 guinger men denna befans vara långt högre än nödigt var, och efter en frikostig förhöjning af tjenstemännens löner nedsattes denna afgift till 5 guinger. Det är: att märka, att: föreningen icke lägger an på någon vinst; det finnes för öfrigt ingen egare, som skulle kunna göra anspråk på att tillegna sig den. Den andra Lloyds residerar i Börsens bottenvåning. Om den besökande inträder geuom den östra ingången i denna byggnad, skall han genast se det fräjdade namnet stråla sig till mötes från en dörr till höger. Hela dagen igenom tränges och armbågas man här in och ut, och let står främlingen fritt att följa med strögamen och beträda den breda stentrappa. som le er upp ill inrättningens centralsal, hvilken är afstängd rån verlden utanföre endast genom ettlågt träskrank med svängdörrar. Blott den initierade får passera detta skrank; nen man kan stå utanför och på mycket nära håll se alt, som är att se af denna den äldre af le båda institutioner, som äro kända öfver hela verlden såsom Lloyds — ena institution, som har olifvit liknad vid sen spindel, sittande midt ien väl, som öfvertäcker hafven, och hvars fångade) lugor äro de förolyckade fartygen-. Stående utanför träskranket, kan man te in i n vacker salong med. ett rikt dekoreradt tak. appburet af en dubbel Pelarrad, och med väggar rydda med föreningens vapen — ett gyllene sar på PIå botten, Vammet Innehåller två ldiga liggäre, en sjelfregistrerande barometer oh en vindmätare, som antecknar med en blyrtspenna på ett ark papper vindens styrka och iktning vid hvarje timme på dagen och natten. Jer finnas ännu omisskänneliga spår af kaffe wusperioden i institutionens historia. Golfvett. x. upptages af fyra rader bord, afskilda från varandra genom låga mahognyafskrankningar, jä vanligt kätfehusmanår, och för få år sedan svaade betjeningen i rummet ännu på tillropet kyDare. Det är i detta rum, som det ojämnförligt störta antalet af britiska fartygsassmranser afsluEES AASE — —

23 november 1874, sida 3

Thumbnail