Gl I UVIMIAD UULU BUNUUICR 1 JoIlViUTIBG MU förhållandet för närvarande, och Sydsv. Dagbl. anser att man här i hufvudetaden, der det förmenas redan nu vara så utmärkt väl bestäldt, icke borde missunsa Malmö och dess affärsmän nämnda lilla förmån, hvarigenom det skulle blifva dem möjligt att åtminstone kasta en blick på de ankomna brefven innan de afsände sina egna. Handelstidningen åter har, under erkännande att det vid första påseende syner sjelfklart, att fördelar alltid borde kunna vinnas genom en vägförkortning, ansett det icke böra förbises, att etora svårigheter dock dermed kunna vara förenade med hänsyn till de lämpligaste anknytningstiderna för öfriga postlinier. G. H. T. framhåller härvid särskildt, att genom de af oss påyrkade förändringar i tågens ankomst och afgångstider i hufvndstaden, de ötverklagade olägenheterna skulle delvis öfverflyttas på Göteborg, så vida icke, till deras undanrödjande, dubbla tåg anordnades på någon del aflinierna. Vi tillåta oss att med anledning af dessa våra yrkesbröders yttranden genmäla, att vi gerna se att sakerna ordnas så fördelaktigt som möjligt för alla orter; men att, der konflikter uppstå mellan olika orters intressen och anspråk, i det att enderasintressen och anspråk icke kunna tillfredsställas utan på den andres bekostnad, så måste, vid skipandet af rättvisa dem emollan, afseende framför alt fästas derpå, att i det stora hela riktiga och allmängiltiga grundsatser tillämpas. En sådan grundsats är den, att posten bör, så vidt möjligt är, fortskaffas utan alla uppehåll, och att följaktligen, der olika kommunikationslinier tillstöta hvarandra, minsta möjliga tid förspilles vid anknytningspunkten. En annan grundsats är den, att rörelsen å sidolinierna väl bör ordnas så, att den lämpar sig efter den ur större och allmännare hänsyn ordnade rörelsen å hufvudlinien, men icke tvärtom, rörelsen å hufvudlinien lämpas efter hvad som kan vara lämpligare och beqvämare på en eller annan bilinie, vore den än i och för sig ganska vigtig. Den första grundsatsen har sin tillämplighet med afseende å de stridiga intressen, Stockholm och Malmö kunna hafva i denna sak. Malmö är ru visserligen de svenska statsbanornas slutpunkt åt söder, men det är ingalunda en slutpunkt för postlinien: På denna är Malmö endast en mellanstation, och enligt den grundsats, vi anfört och som tillämpas vid postförbindelsernas ordnande i hela verlden, får posten icke uppehållas på mellanstationen längre, än som är alldeles oundgängligt. Den uppgift, man har att lösa vid ordnandet af de svenska posttågens ankomst till och afgång från Malmö, är således kelt enkelt den, att dessa bestämmas så, att man har trygghet för att, i vanliga fall och under normala förhållanden, den post, som bör derifrån medföras, må hinna anlända innan posttåget expedieras, och att den post, som anländer med detankommande tåget, må hinna fram i god tid till den station (här Kjöbenhavr), från hvilken den skall fortskaffas vidare. Tiden för afgången från och ankomsten till postliniens huf j vudsakliga slutpunkt, som i detta fall är Stockholm, ger sig härefter af sig sjelf. Blir den ofördelaktig för Stockholm — såsom hittills varit händelsen — så måste man finna sig deri; kan den blifva fördel aktig, vore det oförsvarligt att på samma gång förnärma en grundsats och förspilla en fördel. Hvad nu särskildt angår den fördel, som Malmö skulle vinna genom de föreslagna principvidriga anordningarna, så synes den för öfrigt reducera sig till något så obetydligt, att den knappast kan förtjena tagas i betraktande i jämnbredd med frågan om de stora verkliga fördelar och om tillämpningen af den vigtiga grundsats, som måste förnärmas för att kunna bereda Malmö den samma. Sydsv. Dagbl säger sjelft, att man nu i Malmö får gina ankomna bref först en timme sedan man afsändt sina egna. Då nu den tidsvinst, som skulle beredas genom det i fråga satta sättet att ordna de nya tågen, skulle utgöra 1 timme och 4 minuter, så skulle altså följden blifva helt enkelt den, att man finge sina ankommande bref i samma ögonblick eller på sin höjd några minuter före de egna brefvens afsändande. Att äfven detta kan i enstaka fall vara en fördel, emedan man kan inställa afsändandet af ett bref, som genom ingångna nya underrättelser blifvit öfverflödigt eller olämpligt, vare långt ifrån osg att bestrida; men det våga vi påstå, att denna fördel ingalunda är af den vigt, att hela postsystemet bör förryckas för att den samma må kunna beredas. Och äfven om denna minima fördel skall kunna ernås, måste man å Malmö postkontor blifva bra mycket snabbare betjenad än på Stockholms ; ty här äro vi mycket tacksamma, om vi utbekomma våra bref 2 timmar efter bantågets ankomst, och i Malmö skulle, enligt det förslag, om hvilket nu är fråga, hela tidsskilnaden mellan ankomstoch afgångstiden endast blifva 1 timme 45 min, Hvad nu åter beträffar de af G. H. T. berörda svårigheter i afseende på lämpligaste anknytningstiderna för öfriga postlinier, så anse vi visserligen på detta inkast kunna tillämpas den andra grundsats, vi här ofvan kberopat, den nämligen att rörelsen å bi linierna bör lämpas efter rörelsen å hufvudlinien, och icke tvärtom; men vi medgifva villigt, att Göteborg är, såsom handelsstad, af den stora betydelse, att intet bör försummas som kan göras för attfrämja äfven dess postförbindelser med det öfriga landet och med utlandet. Nu ha vi icke kunnat bereda oss tillgång till något fullständigt tidtabellsförslag för de i fråga satta natt-tågen efter östra banans öppnande, och kunna således icke ingå i någon pröfning af huru förhållandena skulle ställa sig för Göteborg, vare sig enligt trafikstyrelsens förslag eller efter de förändringar, som af oss blifvit i grundsatsernas och i hufvudstadens intresse påyrkade; men vi antaga gerna den uppgiften såsom riktig, att förändringarna skulle vålla Göteborg olägenheter, som endast kunde undanrödjas genom anordnandet af dubbla tåg på någon del af linierna, Vi tro dock icke att denna omständighet bör utgöra hinder för ett ändamålsenligt ordnande af posttå mm ÖR too es 0. oo CA KKR CK RAK FARA mem KV NSAÖOÖsÖsNÅ!NMHMB1 GG 7 RASER ee c od mo Cd LL