Article Image
Ionan man ännu på längt, när fött den kost-1 samma sirandgatan vid Ladugårdsiandsviken) färdig, framstäldes ett änon mera vidtutaeenade förslag vm ett likariadt så kalladt) vordnande, af Stadsgördshanspen; och man bar knappast förr lyckais tillbakavisa deta. . än ett pytt, föga mindre storartadt och j: ännu mindre s! nägot sannt behot för kommunen fråmkailad: projekt uppkastaz. Förslag har nemligen blifvis väckt och af ve-l derbörande förordadt, att med en stor och sned brobyggnad belarira den vackra strömmen nedanföre slottet och att låta stader för detta ändamål ikläda sig en slags garanti på nära en million kronor; und der man saknar clier åtminstone anser sig såkna medel a:t ordna Helgeandsholmen, som dock i-sitt euvarande ekick och med gin till hälften neiramlade mur utgör en VÖrk: Jlig vanpryduad för hufvudstaden, och under det maa ännu ejenshunsit peeett på den kost: sammg shedå brobyggaaden förbi S:römsborg. Datta äng förslag skall redan om fö dagar; nemligen nästkommande måndag, afgöras at stadens fullmäktige; ech det är säledes hög tid att acderkasta detsamma en cffontlig granskning. En södan ken desto mera ärges af behofvet påkallad, somdetta förslag, rote dess öfvermättan stora Vigt, licke hos vederbörande bvämvå och utskott synes befva undergått dan sorgfälliga och flerasifiga pröfnieg, soM för detssmma er: fordrats. : Det var egsntligen först vid den tid, då nägra inflytelserika personer Hopprides få iden blilvs:nde centralstationen för stateus Hjeravögar förlagd midt uti Nybroviken, som talet om en bro melian Skeppsbron och Blasieholmen uppkom. Om man lyckats genomdrifva nämnda plan, för hvara utförsade erfordrates ck fullständig fyllning af nämnda vik, Hade em sådan brobyggovad. huru otjsälig den Zzdock i många afseonden törblif vit, dock ej eskoat all rimlighei för sig. Den hada nemligsn 28 öpprat en direkt kommunikation från staden till Skepparegatan eller någon annan af de gator å Ladugårdsl:gdet, som från Storgatan derstädes rakt nedeå till sjön, Men dennå plan strandade lyckligtvis; och äfven det. äpnu derefter såsom en gengängard återkommande försöket att i allt fall fylla Nybrohamnen ända ill Stallgatan wisslyckades, Huru har man dä nu, sedan Nybroviken måst bibde -I hållas och mad sitt vatten skiljer den lilla Hbeltö, till hvilken bron skulle sträckas, från Ladogårdstandet, kunnat falla ph deni tliden att vilja dervid avlägga en så dy:bar kommunikatienslinie? I Det har skett genom ett enskildt intrea-j a 1588 föranledande. Så E:t 8. k. förvaltningsråd för aktiebolaget; I Stockholms byggvradsförening har, efteri hvad det förmäles, utan att boliget i en så vigtig fräga förat blifvit hördt, erbjudit sig Jatt mellan Blasieholmen och Skeppsbron på den plat: en bilagd) situationsplan upp: n I tager, anlägga en körbro, mot rättighet att för brons bsgagnanie upptaga afgifter. i Denna plan har så väl drätselnämnden gr il beredningsutskottets majoritet bifallit, på , den grund att åstadkommande ef en broj från Skeppsbrons norra ändpunkt till Blaj oIsisholmen-, skulle, med afseende å de tätt bebyggda och lifligt trafikeraie stadsåslär, hvilka hon skulle sammanbinda, vara en anI gelägenhet af synnerligen stor vigt för hafvodstaden, men utförande genom kommnnens försorg ef en sådan bro iske kan I komma i fråga tender nuvarande förbållanden, då ett annat än vigtigare brobyggI nadsföretag skall för kommunens räkning verkställas. Meningen är (hvad likväl icke af ntikotItets betänkande, som hänvisar till föregående etlåtanden af drätselnämnden m. fl., hvilka utlåtanden åter hänvisa till osynliga ritviogar) att bron skulla sticka sig emellan Skeppsbrons nordligaste hörn och Blasieho:mskajen midttör Stallgatan. Om, såsom sannolikt är, de af Uiskotiet föreskrifna Ål vilkor körsme att af bolsget autsgas, skulle sI bron erhålla ea breid af 58 fot (således blott 2 fot mindre äg den blifrande nya bron till Röda bodarne; för trafikerandet I skalle afgiiter erläggas af 2 öre för gåends Joch 5 öre för äkdon och ridande; dön skulle, om stadeu ville inlösa bron, kosta efter 1:ita årets förlopp 735.000, efter andra 719,250 lo. 8. v. i nedgäende skala, tills den efter 26:te årets slut borde utan lösen hemfslla -Htill staden, bviiken dock, så snart broa vore lafsynad och golkänd skulls till bolaget utbe:ala 110.255 rdr; hvarföratom staden I skulle, för Stallgatanvs utvidgniog delsafstäå mark till grosshandlaren Sörensen, dels till Javdra egaren af tomten vid Stallgatan lemIna en ersättning at 40,000 rår. Hälften af sistnämnda summa; eller 20,000 rår; etbjuder sig emellertid förvaltningsrådet att till städskåssän äterbetäla; men staders kontanta utgift, äfven om man läte invåsarne i 26. år beskattas för broag trefikerande, I skulle dock uppgå till 130.255 rår; och om, såsom en reservant, hr Lindhagen, befarar, I missnöjet öfver dennatunga blefvo för stort. latt vederbörande måste snart efter brons ltärdigbyggasde ialösa densamma, komme I densamma att kosta staden 865,255 rår, Vid sådant förhållande stodo, sösom den väzendtliga följden deraf att man upplätit brobyggnaden åt enskilde personer, endast det qvar, att bron fött en mindre tillfreds ställande konstruktion, än som är lämplig för en så framsatäcnde plats, samt blifvit I dyrare. I Konstruktionen lärer, efter uppgitt afreIservanten, till yttre utssendet vara ännu Ifolare än den, som blifvit uppgjord för I bron från Riddarhbusgrändea — hvilket vill säga mycket — och då kostnaden för denne, med 700 fots längd och 60 fots bredd upp: tagits ill allenast omkring 700,000 kronor, beräknas den ifrågavarande af 500 fots ängd och 58 fots bredd till mer än 800.000 kronor. Reservanten finner den nuvarande tidpunkten, med sipa oerbördt stegrade priser på arbete och materialier, hvaraf den höga kostnaden betingats, otjenlig för detta företag, gom han ej anser vara af något tvingande behof påkalladt, och han anser det föreslagna läget för bron olämpligt. Han förmenar att, om en bro skulle tilll IBlasisholmen byggas, den borde anläggus midt för kong. slottet öfver till en gata, j som han benämher Sillhofsgränden (förmodligen menas Hofalagaregränden; ty det förra namnet finnes ej i adresskalendern). Der kunde, säger han, en tillräckligt bred fortsättning af trafikleden för rimiiga kostnader beredas, då dertill erfordrades endast borttagande af ett hus på Blasieholmen, som i allt fall måste förr eller sezare bort, samt en helt obetydlig utflyttning af kajen vid innersta delen af Nybrovikens, För vår del finna vi denna plan ännu mera betänklig och otjenlig än den förra. För den trafik från norrmalm, som för bron påräknas, blefve afståndet änny längre än till Stallgatanv, hvarigenom naturligtvis ännu flere trafikerande begagnade sig af den afgiftsfria vägen öfver norrbro, det hus, som borde borttagas, (förmodligen det Höpkenska) är taxeradt till 92500 rår och kunde troligen ej inlösas för mindre än 150,000 rär, och med den obetydliga utflyttning af kajenvid Nybrovikep, som hr Lindhagen vrkar, menar han förmodligen, it Uret Jen må ARSA TAR MR, — na Ia KE KRT AR

29 maj 1874, sida 2

Thumbnail