Article Image
Statens jernvägsbyggnader. Ur de den kongl. statsverkspropositionem bifogade statsrådspretokoll återgifva vi här civilministerns anförande i afseende fortsättningen af stambanebyggnaderna, då detta ämne är af stort intresse för landet i allmänhet och särskildt för de orter i frågasatta jernvägar äro ämnade att genomskära. I fräöga härom erinrade departementschefen först, hvad angick norra stambanan från Upsala till Storvik och östra stambanan från Linköping till Nässjö, burusom Kongl. Maj:t dels, genom nåd. bref den 6 Juni 1873 funnit godt att, med bifall till hvad styrelsen öfver statens jernvägsbyggnader hemställt, bemyndiga styrelsen att, för fortsättande af terrasseringsarbstena å norra stambanan mellan Krylbo och Storvik och östra stambanan mellan Mjölby och Nässjö samt fullbordande af stambandelen mellan Mjölby och Boxholms bruk, hos statskoktoret utöfver 1873 års anslag i mån at behof under samma Är lyfta två millioner rår i förskott å det af riksdagen för fortsättande under innevarande år 1874 af arbetena å nämnda stambanor be viljade extra anslag för sistberörda är af tillsammans 4 millioner rår; dels ock, medelst nåd. bref den 26 Augusti 1873, ej mindre förordnat, att arbetena å östra stambanan mellan Boxholm och Nässjö borde så fortskyndas, att nämnda bana i sin helhet kunde under innevarande år fullbordas och för allmän trafik upplåtas, än äfven bemyndigat styrelsen öfver statens jernvägsbyggnader att för sådamt ändamål under år 1873 hos statskontoret i mån af behof lyfta ytterligare en million rår i förskott 8 förberörda extra ordinarie anslag för 1874 af tyra millioner rår. Vidare återkallade departementschefen i minnet, hurusom sedan Gefleborgs läng landsting på anförda skäl i underd, anhållit, det K. M:t täcktes låta vidtaga skdane åtgärder, att, oberoende af den ringa fterstoden 6 det af 1873 års riksdag för år 1874 beviljade stambaneanslag, arbetena å norra stambanan måtte kunna fortgå med samma kraft, som kommit östra stambanan till.del, så att, i den mån sådant då mera vore möjligt, båda banorna måtte samtidigt blifva färdiga och till trafik upplåtna, styrelsen öfver statens jernvägsbyggnader, hvars und. utlåtande öfver berörda anhållan blifvit infordradt, utförligt redogjort för samtlige, till en del redan tillförene vid styrelsens underd. framställningar om undfående af förr -omförmälda förskott andragna, skäl och omständigheter, de der betingade och nödvändiggjorde sådan anordning af arbetena å östra och norra stambanorna, som i enlighet med K. Maj:ts särskilda nåd. beslut blifvit följd och tillämpad, samt, under åberopande af samma redogörelse, hemställt, att Gefleborgs läns landstings underd. ansökning icke måtte föranleda till någon förändring i den af K,. M:t i nåder gillade planen för arbetenas bedrifvande å östra och norra stambanorna; med afseende hvarå K. M:t jemväl, genom nåd. bref den 24 Oktober 1873, funnit omförmälda underd. ansökning för det då varande icke till någon åtgärd föranleda. Iaarstter yttrade departementschefen följande: Till följd af de utaf E. K. M:t under år 1873 beviljade förskott 1874 års byggnads

22 januari 1874, sida 3

Thumbnail