Article Image
En utförligare redogörelse för åtskilliga ställningar och förhållanden vid lärarinne seminariet skola vi med första framlägga. men finna oss af en särskild, bedröflig an ledning föranlåtna att redan i dag med ett par ord till frågan återkomma, Våra lä sare torde påminna sig, att den af lektorn i pedago ;ik och metodik, hr Olbers till di rektionen afgifna och i vårt onsdagsnummer meddeiade förklaring innehöll en sölydande uppgift: För att emellertid underlätta uppfattnin gen för lärjuagarne, har jag låtit taga ett sfvertryck af det hufvudsakliga i min fram tällning och tillställer hvarje lärjunge gra tis ett exemplar häraf. (Att detta öfver tryck oj är fullt färdigt för andra sfdelnin gens kurs, liksom att den tredje afdelnin gens under förra läsäret icke fanns i till räckligt antal exemplar, beror på åtskilliga sammanstötande omständigheter, för hvilka här ej är platsen att redogöra.) Enligt detra meddelande skulle följaktli gen den med så mycket skäl klandrade undervisningsmetod, som hr Olbers under årar tal följt, numsra vara i det närmaste full ständigt ofvergifven, i ty att lärjungarne. i brist af vanlix lärobok, fått ett öfvertryck af det hufvudsakliga uti hr Olbers framställning, hvilket skulle vara fullt färdigt för tredje, och nära (ej fullt) färdigt för an dra afdelningers kurs. Som viönskade för. skaffa oss närmare könnedom om sagda öfvertryck, mer detsamma hvarken i bokhandeln eller 8 riksbiblioteket fans att tillgå, begärde och erhöllo vi i går från seminariet ett exemplar af sanitliga vid semivariet begagnade öfvertryck, deribland äfven det, som skulle innehålla det hufvudsakliga af hr Olbers framställning af hans undervisningsämne: pedagogik och metodik. Detta öfvertryck bestär af tjuguen qvart blad, Vi ha jamfört dem med seminariets reglemente och gällande lärokurser, som tydligt utvisa, hvad undervisningen i peda gogik och metedik skall omfatta inom hvar dera kursen. Denna jomförelse gifvor oförtydbart vid handen, att det oss tillhandakomna öfvertryck endast innehåller en min dre del af 2:a afdsiningens kurs, hvilken dock skulle vara nära färdig, och en sida af den tredjes, hvilken enligt-uppgift skulle fianas fullständig, om än under förra lägfret autalet exemplar var otillräckligt. Utan att göra anspråk på pedagogiska insigter, våga vi påstå, att denna lilla stomme, ej ens med ett pedagogiskt oförsvarligt uttänjande at den muntliga utvecklingen och förklaringen, kan säcka till för mer än en obetydlig del af läroäret, och att följaktligen allra största delen af andra afdelningens kurs fortfarande måste grundar på fö reläsning, utan någon annan stödjepunkt för lärjangarne än de tidagdande och otill förlitliga anteckningar, som undar det munt liga föredraget kunna göras, Också inne häller öfvertrycket icke ett ord om hela lä roämaets utan all fröga vigtigaste del, metodiker, Hvad trecje atdelningens kurs an går, så existerar den, som redan sagdt är, alldeles ieke, ty en sida gör naturligtvis här hvarken till eller ifrån. Det är follkomligt öfverflödigt att med någen som helst bevämning karakterigera hr Obars uppgift: dess faktiska och dess 2 boskaffenhet ligger i öppen dig. Läroverkets direktion har låtit föra sig bakom ljuset och, naturligtvis i god tro, senom offentliggörande af hr Olbers anförande medverkat till att äfven föra allmäneten bakom ljuset, Detta är rodan ledsamt nog, liksom vi väl kunna fatta, med vilket djupt obehag seminariets aktade 1ä. are, föreständarisna och lärarinnor skola vevitna ett sådant skådespel. Men det fins denna sak någonting ännu värre, och tvad det äs, kan en hvar säga sig själf, om blott besinnar den frågan: hvad skola iemirariets lärjungar känna och tänka vid ;tt sådant föredöme från lärarens och läro. rerkschefens sida?

22 november 1873, sida 2

Thumbnail