Article Image
och blinda står under eft didaktiskt direktorat, är en brist; detta visar sig allestädes vid förenade anstalter af detta slag. Den ena afdelningen blir alltid lidande på den anarag bekostnad, och i nu i fråga varande fall komma mest de blinda till korta. Detta är också märkbart vid Manilla-institutets utställning. Af litterära arbeten finna vi: språkoch läseböcker efter Hill och med anslutning till Hills bilderark; en broschyr af V. Dahlerup Undervisning för döfstumma, skrifoch läsöfningar för döfstumma; berättelse ont ipstitutet för döfstumma och blinda af E. Borg, direktor för det kvngl. institutet Manilla vid Stockholm; Den döfstumme i kyrkaw, förklaring af evangelierna af Per Aron Borg, 1840; oDen döfstumme och blinde Magnus Olssons lefoadshistoria af O. E. Borg; tre broschyrer om döfstumföreningen i Stockholm och ytterligare nägra smärre skråfter till undervisning för döfstumma barn, Dessntom är ett hörseloch språkrör, uppfunnet af direktor O. E, Borg och i bruk vid Maniila-döfstuminstituter, utstäldt. Det är konstrueradt af glas, messingsbleck och kautsehuk och har tre öppningar: em, som införes i den döfves yttre hörselgårg, den andra, som leder in ljudet i munhålan, den tredje för läraren. Båda de trattformiga munstyckena för den, som visar, och den, som ser på, äro af glas, för att göra det möjligt att se munnens ställning, då ljudet förnimmes. Apparatens mellanstycke är af kautschuk och rörligt. Apparatem har många egenskaper, som rekommendera honom till begagnande i döfstumanstaiter. Det finns alltid många barn med hörselspår eller hörselrester. I sådana fall är hvarje medel, som hjelper att för läraren bespara stor kraftansträngning med rösten, välkommet. Huarnvida icke apparatens handterande är för tidsödande och omständligt för små döfstumme, måste öfverlåtas åt erfarenheten, I alla händelser är det att tillstyrka, att försök dermed göras. Utom de anförda undervisningsmedlen har döfstuminstitutet på Manilla äfven utställt industriella alster afeleverne. Mot srbete i uppfostringsansaiter ha Vi naturligtvis ingenting att invända; men vissa, föga nytta görande lyxartiklar, hvilka i allmänbet gerna och äfven i ået svenska institutet bedrifvas, skulle vi hellre sakna. De öfriga små svenska anstalterna ha ingenting utställt, men ledas, enligt hvad vi veta, i den stora anstaltens anda. Den tyska metoden att lära döfstumma tala har äfven med framgång införts i Sverige. freds

8 oktober 1873, sida 3

Thumbnail