samt å alla Rikets Postkontor med: rör sista qvartalet 6: 25.jv: gama 23 an ng kan ned STOCKHOLM den 4 Okt. På den tiden då förslaget att bygga jernvägar i Sverige ännu betraktades säsom föga annat än en förflugen tanke, hvilken runnit upp hos några fantaster, som ville sfterapa allt utländskt, utan afseende på om det passade för våra förhållanden, hade snusförnuftet och kälkborgerligheten många i deras föreställning vigtiga och afgörande inkast att framställa mot detta förslag. Det var icke blott omöjligt att bygga jernvägar i vårt backiga land; om de byggdes, skulle okynnet; göra det lifsfarligt att tra fikera dem, och värt folk skulle heller aldrig kunna tillvänja sig den punktlighet och ordning, som vore oskiljaktiga från jernvägetrafiken. Jernvägar blefvo dock slatligen bygda äfven i Sverige. Till mångas förvåning befanns, att detta gick för sig mad mindre svärigheter än på många andra ställen; det befarade okynnet, som visserligen icke alldeles underlät att uppenbara sig, visade sig dock vide mindre allmänt och farligt än det hade blifvit förutspådt, och hvad beträfade punktlighet och ordning i trafikens besörjande, så öfverraskades man angenämt af att finna dem genom en energisk mans kraftiga vilja från första stunden införda till en sådan grad, att den svenska trafikporsonalen och ordvingen å de svenska jernvägarna gerna kunde framställas sågom mönster för hvilket annat land som helst, Det syntes således nästan som om tviflare och olycksprofeter skulle ha kommit på skam, och något hvar torde ha derötver erfarit en uppriktig tillfredsställelse, Så! mycket beklagligare är det derföre att man numera, då fråga blir om ordning och punktlighet å de svenska jernvägarne, endast kan tala om något som tillhör det förflutna. Vi funno oss för någon tid sedan föranlåtna fästa uppmärksamheten derpå, att det snart sagdt kunde betraktas såsom regel att morgontågen på den norra stambanan voro försenade minst tio å femton minuter, och vi ha icke sedan dess sport att tillständet blifvit bättre; men sin höjd har oefterrättligheten nått vid de sedan början af sommaren på de södra och vestra banorna gående natt-tågen. Våra läsare lära ha anmärkt, att vi sedan någon tid företagit oss att i vårt blad dag för dag uppgifva tiden för natt-tagets hitkomst och att vi lika regelmissigt haft att anteckna tågens försenar,ae, understundom ända till 70 och 80 minuter öfver den bestämda ankomst;den, Vi neka icke, att vismickrade 083 med någon förhoppning, att då denna oförsvarliga oregelbundenhet oaflåtligt hölls un der ögonen på trafikstyrelsen, hon skulle förr eller senare finna sig föranlåten att egna uppmärksamhet åt förhållandet, undersöka om orsaken dertill låge i försumlighet hos någon eller några bland trafikpersonalen eller i något fel i hela mekanismen, hvilket det kunde bero på styrelsen sjelf att afhjelpa, samt, i hvilketdera fallet som helst, skyndsamt gå i författning om införande af skick och ordning i trafiken. Men ingenting sådant har afhörts, ntanv tvärtom un der de senare dagarne oregelbundenheterna varit till och med större än nägonsin. Vi anse oss derför pligtiga att, i den allmännal. rörelsens intresse och med hänsyn till de vådor för menniskors lif och egendom, som ett inrotadt slarf i jernvägstrafikens handhafvande måste medföra, än en gång till ämnet återkomma och allvarligen uppmanal dem det vederbör att i denna trafik återinföra den ordning, för hvilken den en gång varit berömd, men som nu blifvit en ut slocknsd tradition. Öfverallt der jernvägar finnas, lägger man den största vigt på, att de postförande kuriroch iltågen må gå med den största möjliga regelbundenhet. Och detta sker icke blott derföre att man önskar se posterna och: de med posttågen farande resande fortskaffade så skyndsamt och regelbundet sig göra lå ter, utan jemväl derföre, att i allmänhet turerna ä alla sidovägar och öfriga till jernvägarne sig anknytande kommunikatiohsanstalter äro ställda i förbindelse med de stora genomgående posttågans ankomstoch afgångstider. Hvarje rubbning i deras regelmässiga gång bringar alltså hela systemet i olag, och rubbningar undvikasder före också sorgfälligt, så vida icke naturhinder eller olyckshändelser göra dem oundvikliga. Till och med under de mest pröfvande omständigheter gör man sitt yttersta att för dessa tåg följa de en gång fastställda tidtabellerna. Exempel härpå hade man både i Tyskland och Frankrike under senaste kriget. Fall förekommo visserligen då trupptransporter och dylika orsaker vållade afbrott i jernvägstrafiken; men vi känna af erfarenhet att sädana fall voro, i betraktande af omständigheterna, jemförelsevis sällsynta och att i dessa länder till och med under brinnande krig en sådan daglig, veckor igenom fortfarande oregelbundenhet i tågens gång, som den vi nu, under de mest lugna och normala förhållanden i verl: em fått bavitna, förekomma der alldeles icke, Hvad nu särskildt angår natt-tåget å de svenska statsbanorna, så medföra oregelbundenheterna i dess gång mångfaldiga olägenheter. Affärsverlden i Stockholm, gom genom -det sätt, hvarpå posternas ankomstoch afgångstider nu äro bestämda, fått den mel lanliggande tiden för utförandet af uppdrag och besörjandet af brefvexling på ett kännbart sätt inskränkt, får den genom tågens försenade ankomst än ytterligare afknappad. Vidare uppkommer genom nödvändigheten för andra tåg att afvakta det fördröjda snälltågets passerande innan de kunna utsläppas från mötesstationerna, enrubbning äfven i dessa tågs gång, likasöm i de med snälltågen korresponderande tågens å sido: och bibanor. Vi känna icke huruvida i allmänhet de tåg å sidooch bibanor, som stå i samband med snälltågens turer, afvakta ankomsten af snälltåget då detta blifvit fördröjdt, hvilket väl då i allmänhet har för dem till följd försenad ankomst, eller om de afgå på bestämd tid, i hvilket fall med snälltågen anländande passagerare, som ämnat med sådana tåg fortskaffa sig vidare, finna sig nödsakade änlita ett annat tåg, afgående kanske först en följande dag. Men i hvad fall som helst är systemet rubbadt samt trassel, oreda och obehag åstadkomna. Till dessa och mångfaldiga andra olägenheter för trafiken, hvilka äro en följd af nu -Adande oefterrättlighetstillstånd, kommer innu en avpan och ännu hetänkligare, vi RR TER SEE AL a få a fa