ordning för Stockholms stad får drätsel nämndens 3:dje afdelning tillkännagifva, at följande gator och platser inom hufvudsta den komma att under dettas år omläggas. ete. — Om nu denna gatuläggningsordning ej föreskrifver i hvilken ordnivg gatorn: skola omläggas, utan, såsom. W—r säger 2:0 stadsfullmäktige besluta om hvilka ga tor skola under följande året omläggas; så anse vi vårt memento på grund af gammai erfarenbet ingalunda opåkalladt, liksom ej heller vår principiella anmärkving att al förändrade förhållanden påkallade snara ar beten af en rapp och vaksam styrelse böra vid sidan af eller med upphäfvande af min. dre vigtiga beslut i saken företagas. Att 3:0 de stora trafikledernas förbättring blitvit iakttagen erkännes till en viss grad, men det är just bristen på system härutinnan vi beklaga, då malmarnes aflägsna, föga trafikerade gator och en mängd gränder vinna vederbörandes sympati framför de stora farleder i bjertat af hufyndstaden, dem ins. rekommenderat till rättvist omhuldande. 4:o Beträffande Arsenalsgatan är ej värdt att skylla på trumman, ty denna gata borde ha varit en bland de första som omlades med tuktad sten för att icke misspryda er sådan plats, att nu icke tala om den stora trafiken å densamma. För öfrigt körde man derna gata äfven under arbetet med trumman, och allmänheten hade sålunda äfven då haft nytta af farbana med tuktad sten; och att sädan stenläggning ej utgör ett hinler för trummors anpbringande, kunna vi inna af stadsfullmäktiges beslut (se ofvannämnda kungörelse) om läggande af trumma detta år i Arsenalgatan från Vestra Trädsårdsgatan till Malmtorgsgatan. 5:0o Rörande Klara Strandgata upplyses att förslag föreligger.att nästa år anlägga afloppstramma härstädes och sedan reglera gatan! Härom är dock ännu ej nägot beslutet. Och alltifrån denna gatas öppnande för jernvägstrafiken och ännu ett par år skall sålunda denna gata ligga i det eländiga skick, hvari den befinner sig! Sannerligen väl försvaradt och vist beslutet! W—r torde påminna Big att ins. just riktade sin anmärkning mot detta sätt att behandla allmänheten med att trotsa dess billigaste ansprök på snygghet och ordning å de mest trafikerade platserna, och bland dessa måste nu Klara Stråhdgata räknas. Trasighet och osnygghet kan af hjelpas äfven om man ej kan ha råd att anskaffa en ny fullständig beklädnad, och bör det äfven. Denna enkla regel bör stadsfullmäktige tillämpa i fall sådana som detta, ifven om provisionelt iståndsättande skulle pehöfvas innan de storartade planerna hinna bestämmas och utföras. Polis och sundhetsnämnd åligger det också att vaka öfver snygghet och ordning i staden. 8:0o Gångbanorna till ångbåtarne och jernvägsbron iro ej heller så obetydliga för den massa menniskor, som här färdas fram, och hvilka senom dem kunde undgå att bli nedsmutsade och våta om fötterna. Visserligen äro le obetydliga mot t. ex. fyllningar af stalens hamnar, men också mindre kostsamma, och i sanitärt hänseende kanske vigtigare. Att 8:0 arbetena böra rättas efter tillgånsarne ha vi aldrig ogillat. Vi sluta nu här Ert svar å den sakkunniger W—rs gennäle. Må nu allmänketen döma om hvem ut oss som har rätt. mm