liga delen at Stora bergslagsbanan gäller täflan med en svensk-norsk bana åt Fre drikshald eller annan utförtshamn i Norge, kan man icke nog förundra sig öfver styrelsens för Bergslagernas jernvägsaktiebolag definititiva beslut, att, i stället för genom Bohuslän, draga banan från Öxneröd genom Vestergötland till Göteborg, och detta af det enda svaga skäl, som läses 1 styrelsens koncessionsansökning till K. M:t sälunda: Hvad angår riktningen af banan mellan Uddevalla—Wenersborgs jernväg och Göte: borg, torde annan motivering för styrelsens beslut ej erfordrss, än attriktningen genom Westergötland sätter banan i beröring med Trollhättan, och att terrängen för denna riktniog erbjuder betydligt mindre svårigheter än terrängen i Bohuslän. Passerandet af Trollhättan anses alltså för bergslagerne vara af större vigt och betydelse, än valet af Uddevalla som utfartshamn; ty hvad terrängförhållandena i Bohuslän angår, så lära de, enligt anstälde undersökningar, i verkligheten icke vara svårare, kanske tvärtom, än terrängeu genom Vestergötland. Men när emellertid bemälte styrelse förbisedt denna, för icke allenast bergslagerne, utan äfven framdeles för Göteborgs kommun i hög grad vigtiga omständighet, är det lyckligt för trafikerande att nu mera icke, säsom i fordna tider, vara beroende af maktspråk och konstlade medel, utan att samfärdslen kan utveckla sig efter naturliga lokalförhållanden på fördelaktigaste sätt. Styrelsens anmärkningsvärda beslut har derföre redan åstadkommit undersökning af en ännu kortare väg för bergslagerne till Uddevalla, nemligen frön Mellerud i nästan rak linea, straxt vester om Ryrs kyrka (Frändefors), till hemmanet Skarebo; derifrån något östligare till Norra Ryrs kyrka och vidare till Uddevalla. Denna väg från Mellerud till Uddevalla, med ungefär enahanda terrängförhållanden, som Mellerud— Öxneröd, utgör 4,75 i stället för vägen Mellerud -Öxneröd— Uddevalla 5,7, således med öfver en mils kortare väg. Uppställer man härefter en jemförelse, nemligen: Mil. 1:o från Falun—Kibl till Göteborg...... 448 2:0 Dito Strömstad..... 41,0 3:0 Dito Grebbestad— Krossekärr.. 40.5 4:0 Dito Fredrikshald.. 39,8 5:0 Dito Mellerud direkt till Uddevalla 38,1 så visar sig banan till Uddevalla blifva öfver 6!2 mil kortare än till Göteborg och öfver 1!e mil kortare än till Fredrikshald; oberäknadt, hvad sistnämnde beträffår, den högre anläggningsoch underhållskostnaden, som är förknippad med terrängsvårigheterna å Billingforslinien. Styrelsen för Bergslagsbanan beräknar i nyssnämnde koncessionsansökning att en årlig fraktbesparing af 161.251 rdr 2 öre, för den å banan kalkylerade godsqvantiteten, uppkommer genom att välja Östra Dalslandslinien framför den absolut 3,13, men med afseende på sagde terrångsvårigheter till reducerade 4.8 mil längre Vestra linien. Etfter alldeles samma beräkning måste fördenskull en fraktbesparing af 225,100 rår, för antagna godsqvantitet, uppkomma å linien Falun—Mellerud— Uddevalla, som är 6,7 mil kortare än från Falun till Göteborg. En bibana från Bergslagernas stambana vid Mellerud till Uddevalla, kän derförö icke gerna uteblifva i vår företagssamma tid och efter kanaliseringen af Malösund; detta deslo antagligare, som bibanans anläggning i enlighet med de mest naturliga lokalförhållanden, utgör för enskildt bolag en god affär, äfven om häremot af konkurrenter lades hinder. Det är klart att denna bibana skulle komma att inverka ofördelaktigt för bergslagsbanan, som affär i och för sig betraktad, hvaremot om stambanan drages förbi Uddevalla genom Bohuslän till Göteborg, frakten odelad tillföll sistnämnda bana och båda städerna, Uddevalla och Göteborg, kompletterande hvarandra, erbjödo då tillika så många och öfverlägspa fördelar inom vårt eget land, att bergslagstrafiken icke behöfde söka sig förmånligare utlopp i norska hamnar. Bergslagsbanans styrelse tyckes dock hafva varit blind för allt annat än att utestänga all konkurrens och få banan dragen till det längst belägna Göteborg, trotsande det större allmännare intresset med måhända blott stödet af tillåtelsen för styrelsen att kunna höja fraktpriserna å banan utöfver statens taxor, samt att härmed göra sälskilda undantag för dem, hvilka icke ämnade utföra sina produkter öfver Göteborg. Men en naturlag, vare sig i lokalt eller moraliskt hänseende, låter sig i längden icke ostraffadt öfverträdas S.