Bret från Amerika. Från Omaha till San Francisco. XXL San Francisco den 15 Maj 1873. Om den väg man har att passera från Omaha i Nebraska till Ogden i Utah med allt skäl kan betraktas säsom synnerligen intresselös, kan man deremot icke säga det samma om vägen från Ogden till San Francisco, der såväl de skiftande naturscenerierna, stundom framvisande små älskliga landskaps-. partier, stundom nästan öfverväldigande genom ett slags söndersliten storhet, som äfven den menniskosnillets förmåga att vid jernbanans anläggande besegra hinder, som vid första anblicken synas oöfverstigliga, städse skapa nya bilder af den mest tilltalande effekt. Det är icke våra jernvägsbankar hemma eller tunnlarna, som man har gjort så myc: ket väsen af, tvifvelsutan mången gång med rätta, som här möta ens blickar — det vore då föga att tala om — men det är passager öfver bråddjup, hvilkas make man icke sett i Sverige, samt uthuggna vägar i lodräta klippväggar, der de första arbetena måst verkställas at män, hängande i linor, fastgjorda vid bergets topp, som göra denna jernväg till ett af de djerfvaste företag, som verlden ännn har att uppviga; Denna stora transköntinentala jernvägs historia är välkänd här i Amerika, men sä: kerlgen endast föga hemma i Sverige, och då den framstår såsom synaerligen betecknande för den amerikanska företagsamheten, skall jag här med några ord beröra densamma. Några år innan kongressen meddelade den koncession, som möjliggjorde hyggander al jornvägen, hade frågan diskuterats såväl of