Article Image
TN årets slut. hryppas man hafva hela, lid 1an planerad. Kostnaderna för de atisriX rbetena, deri inbegripne en del materialier, valfva enligt uppgift af föreståndaren för urbetet uppgått till omkring 550,000 rdr. I anseende till det ovanligt höga vattenvåndet i Dalelfven under hela förra eomten Och viljörin BÄtVA, så 1åtorå ft eg t Ölbo ingsärbetofik bell skulle verkställas i en djap och strid fors, och uppmurningen af pelarne för ofvannämnde viadukt öfver Dalelfven, att det var tt befara att dessa arbetsn icke skulle kunna utföras under innevarande år. Då jet emellertid var af den allra största vigt för arbetets fullbordande i behörig tid, att zxommunikatlon bercddes öfver elfren, uppSy styrpispa ht Holagope ofva nlör mög jor Adelsköld act konstruct prov fjane bro af trä, så att banan skalle kunnå uv atläggas och trafiken öppnas, om den blifvande viaduktens byggnad genom högt vatten eller försummad leverans fördröjdes. Denna bro, som tillika är afsedd att utgöra ställning vid uppsättning af den blifvande jornbron, var emellertid knappast färdig, dö, för några dagar sedan, isen, som ännu var 11 tom tjock, mot vanligheten på upp i den ofvanför belägna s. E, Btaljfjärden pch I störa frassör hopade sig. Mot träpe; vö2 Dig Bron bestod emellertid öfver all förväntan detta prof, och som något svårare knapvast kan ifrågakomma så torde de farhågor, man, med kännedom om Dalelfvens viåldsamma flöden och isgång, hyst för densammas besiånd, vara öfverständna, och då arbetet med ervndläggningen för pelarna sams digt temligeh långt förtskridit, NAN fHön anse den största svårigheten vid detta jern vägsarbete lyckligt och väl öfvervunnen, Den provisionella bron, som är :420 fot iång och till och med 40 fot hög från botten af elfven och,ser enkel men bastant ut, lärer, utom materialist — trä och jota — Hvilka Vjå dess rifning komma ait tillvaratagas, kosvaå emellan 5och 6000 rdr, och som en nästan lika solid och dyrbar ställning, som den provisionella bron, i alla händelser måst uppföras för jernspannens uppsättning, så har mycket vunnits genom styrelsens raska beslut om den senares uppförande, enär stora kostnader vid banans utläggning inbesparas, och flere månader i dess fullbordan derige: höm kölbfnä Ati vihböl: A . Till jernvägens förening med Gets Hala banan har en vacker plan blifvit uUppgjora och antagen af bäda bolagens styrelser. Denna plan upptager en central station i Gefle med sammanbindningsspår ät båda sidor om Gefle-är; men oaktadt flere fördelar genom densammas antagande vinnas, såsom bättre anordnivgar för trafiken och kortare väg från alla stadens deiar till Bangåräfp för trafikanter och passagerare, finnas Jik väl många, som motarbeta dess genomfö rande. N Man har emellertid all anledning att hop pas, det hrr stadsfullmäktige, hvilka skola afgifva yttrande i frågan, med den storar tade uppfattning af hvad för staden verkli gen är gaBnoligt, som vid dess reglering efter branden visat sig råda inom detta satn hälle, skola se saken är en avhan synbufik och icke försomma tillfället avt få en Cöh tralstation så godt zcm i midten af staden hvilket framdeles, sedan staden blifvit mer bebygd, torde låta vänta på sig och till oc med knappast kah årtedkommas:

19 april 1873, sida 2

Thumbnail