4 ob del) man har omkring tre gånger så lång väg till Bodö, som från den innersta delen af Saltenfjorden. Men dessutom förbiskg man att med Piteå—Bodö-vägen såsom hufvudväg Jlätteligen kunde och lämpligast-borde förbindag en Bidoväg eller utgreniug till Ravens fjord, hvarmedelst det Vestorborsiska intresse, söm tppställe döh Sepabe anläggningen kåsöm kofkurrent med den förra om. Btatens understöd, mäste blitva bättre betjenadt, än genom undanträngande af planen till den kommersielt fördelaktigare Bodövägen. Ännu påtagligare är det missförstånd, som vill undanskjuta denna, alldeles fristå ende, fråga med anledning af ett större, i fråga satt väganläggniogsföretag kom, om det kommer till ständ, icke direkt medför något gagn för en stor del af de trakter och den befolkning, hvilka Bodövägen afser att bispringa, och som å sin sida blir ej mindre behöfligt derför, att den förra redan förat satts i verket, I detta missförstånd har äfven statsutskottet fastnat. Vi åsyfta ett projekt, rörande hvilket K. M:t förliden höst förordnat om undersökningar, och som afser att förbinda Piteå, Skellefte och Umeå med Sorsele (i Vesterbotten), hvarifrån väg skulle anläggas genom Vindeleltvens dal till riksgränsen och derifrän fortsättas till det förutnämnda Mo vid Ra nenfjord. Det är en vacker plan, ät bvilken vi önska all:framgätg. Men när stats utskottet vill, att man skall afvakta utfal: Jet af undersökningarna om denna anlägg: ning, och derför pu afstyrker K. M:ts proposition om den lika fullt för en betydlig del af Norrbottens län behöfliga vintervägen, har det i sjalfva verket bragt två fri stående frågor i ett konstladt sammanhang med hvarandra. Vi torde kunna antaga, att det Vesterbottuiska intresse, som med allt skäl ifrar för den större Sorsels-planen, fruktar att någon liten kostnad, nedlagd på den nu af K. M:t föreslagna vintervägen från Jäckvik, skall åberopas, när det an dra större förslaget en gäng är moget att föreläggas riksdagen; men vi våga förmoda att denna farhåga och denna rivalitet äro oberättigade. Om, hvilket vi ej betvifa de anbefalda undersökningarna hålla hvad planen redan vid första anblicken tyckes lofva, lärer ej anledning förefinnas att be fara bristande medverkan från statens sida för ett kommunikationsföretåg, hvilket ha ett vida mer än blott provinsielt intresse då det för mycket vidsträckta bygder del: öppnar dels vidgar den samfärdsel med brö drariket, som ej nog kan främjas.