(DESSERT Op ELSE (Insändt.) Om generalstabens organisation. Ett förslag till härens ombildsing är under arbete. 4 Deruti måste naturligtvis äfven generalstaben ingå. Och något isoleradt förslag. i den vägen väntades också ej. Så mycket mera öfverraskande var det ait i den k. p. angående fjerde hufvudtiteln finna ett detaljeradt förslag till organisation af armens generalstab. Bildande denna stab af officerare säväl qvarstående vid regementerna som skilde derifrån, antager detta förslag generalstabens bestämmelse vara: 1:o att uppehålla den krigsvetenskapliga bildningen, militärlitteraturen inom armån, 2:0 att förrätta vissa speciella tjenstebefattningar, 3:0 att lägga landet på karta, att författa krigehistorien, att bereda tillgång på lärare åt de högre militära. bildvingsanstalterna, Det fordrar i öfverensstämmelse: härmed före inträdet i generalstaben icke allenast en teoretisk kurs af 2e år och derefter 1 års tjenstgöring vid hvarje särskildt vapen, utan äfven slutligen en pröfningstid af ännu 2!2 eller tillsammans en bildningstid af 7 är. Och det är nu om denna uppfattning at saken, som vi skola säga några ord. Vi kunna ej annat än fullkomligt gilla den ställning till armån, som förslaget gifver åt generalstaben. Den är i det hela taget riktig, och vi lyckönska dertill. Men lika obetingadt kunna vi ej beundra. förslagets uppfattning af generalstabens bestämmelse eller af sättet att uppfylla den. Med civilisationens framsteg tilltogo, omgorgerna för det högre befälet inom armån. Det måste omgifvas med hjelpare, med Organer, och så uppkom generalstaben. Hans bestämmelse är säledes att lösa denna uppgift — allt annat är för honom bisak. Redan länge har man af generalstaben fö:drat förmågan att riktigt uppfatta samt på papperet framställa markens ytförändringar, att samla, ordna och bereda det material, på hvilket generalerna skola grunda sina beslut, förmågan att riktigt bedöma möjligheten för de olika vapnen att framkomma, vilkoren för derås högsta verkan samt sättet att af markens ytförändringar kunna draga största fördel; förmågan satt i detalj utveckla de befallandes beslut; förmågan att klart och redigt samt förmelt riktigt, säväk muntligen som skriftligen meddela dessa beslut. Lika länge har man känt vägen att på bästa sätt uppfylla dessa fordringar. Om visserligen praktik och teoritjenst vid alla vapen, teoretisk bildning i skolan äro hofvud-medlen för generalstabens bildning, så beror likväl såväl dennes värde som den tid dertill fordras på den ordning, i hyilken de båda bildningsmedlen användas. Sedan flera år har inom vårt land krigsetyrelsen sjelf, för de lägre bildningsanstalterna åtminstone, till formen erkänt riktigketen af att gifva praktiken försteget föfe teorion. Det finnes knappast någon-landtbruksskola, som ej af lärlingen före inträFR TE UA a PN AR Tä AA a na a en CR ven 7