Kostnaden för de föreslagna arbetena å norra stambanan uppgår till 3,400,000 rår, häri inbegripet rörlig materiel för en kostnad af 600.000 rår. i östra stambanan ha arbetena under 1872 så fortgått, att bandelen mellan Norrköping sel Linköping kunde under Oktober månad samria år öppnas, hvarförutan bandelen mellan Linköping och Lagerlunda, utgörande en längd af 31,000 fot, äfvenledes kunnat färdigterrasseras och skenläggas samt barlastas. Derjemte hafva genom under sistHidet år erhållna förskott å innevaranie års anslag arbetena Å östra stambanan kunnat fortgh så, att icke allenast bandelen mellan Lagerlunda och Mjölby blifvit i det närmaste färdigterrasserad zamt dervarande brobyggnader och stationsanläggningen vid Bankeberg kunnat påbörjas, utan äfven förberedande arbeten och terrasseringar, emellan Mjölby och Boxholm samt vid Nässjö kunnat vidtagas och påbörjas. Den för detta år föreslagna arbetsplar för östra stambanan omfattar alla de åbandelen mellan Linköping och Mjölby återstående arbeten, så att denna bandel må kunna under året för allmän trafik upplåtas. Kostnaden för dessa arbeten är beräknad till 1,317,000 rär, i hvilken summa ej ingår någon kostnad för rörlig materiel. Efter under sistlidet år anstälda voggranna undersökningar angående sträckningen för östra stambanans fortsättning mellan Mjölby och Nässjö station, har en linie, hvilixen berör sjön Sommens norra ända och går vVester om sjön Ralängen, befunnits ändapvålsenligare än den äldre undersökta linren, hvarifrån den dock icke är särdeles afwikande. Styrelsen anhåller, att K. M:t måtte fastställa denna riktning för östra stambanan. mellan Mjölby och Nässjö. Slutligen anhåller styrelsen att sedan nu församlade riksdag fattat sitt beslut rörande anslag till norra och östra stambanornas fortsättning år 1874, få inkomma med framställning om arbetenas utsträckning utöfver nu föreslagna arbetsplaner. ——t—