Article Image
. Häradshöfdingen m. m. J. F. EKENMAN, hvilka, enligt af Kongl. Maj:t fastställd bolagsordning, äro valda att utgöra bolagets styrelse tilldess byggnadsföretaget i sin helhet blifvit fullbor. dadt, afslutat kontrakt med Herrar J. E. Billups och A. W. Makinson om utförande af sagde jernvägsanläggning, med enahanda spårvidd, som Statens jernbanor, och för öfrigt i hufvudsaklig öfverensstämmelse med hvad vid dessa banor är brukligt, efter ett pris af pund steril. 6,000 pr engelsk mil, med inberäkning af rörlig materiel, — af hvilket belopp hilften eller pund sterl. 3,000 erlägges i Jernvägsbolagets obligationer, löpande med 5 procent ränta, och andra hälften eller pund sterl. 3,000 i 2ernvigsbolagets aktier, — under vilkor att arbetet i sin helhet skall vara färdigt sednast den 30 Juni 1877. Antagligen blir anknytningspunkten på Stambanan vid Nässjö, i hvilket fall bibana till Taberg förutsättes komma till stånd genom bolagets försorg; och då derjemte den föreslagna bibanan till Gisslaved möjligen erhåller en förändrad rigtning, så skulle den ofvan angifna väglängden derigenom komma att ökas. tili Aktiebolaget Göteborgs Handelskompani, som fast ötvertagit alla de entreprenörerna, Herrar J. E. Billups och A. W. Makinson, på grund afls förenämnda kontrakt med Halmstad—Jönköpings Jernvägsaktiebolag, tillkommande obligationer, får härmed inbjuda allmänheten till subskription å!Z ett belopp af Sex och en half Millioner Riksdaler Riksmynt af sagde Jernvägsaktisbolags 5 procent obligationer. hvarj Obligationerna utfärdas å Rär 100: — Rdr 1,000: — och Rår 5,000: — Räntan betalas hbalfårsvis den 30 Juni och den 30 December varje år. vägsföretaget I sin helhet blifvit fullbordadt, ingen utlottning verkställes; att under de 3 derpå följande åren anvisas en annuitet af 5. proe. och under de dernäst följande 20 åren af 6 proc., med hvilken annuitet först ligvideras 5 proc. årlig ränta å kapitalskulden och öfverskottet afgår ål: kapitalet; samt att under de följande 14 åren anvisas en annuitet så stor, att hela obligationsbeloppet, jemte ränta, varder till fullo guldet inom 40 år från slutet af det kalenderår, då Jernvägsföretaget i sin helhet blifvit fullbordadt. Jernvigsbolags-Styrelsens Ordförande och Ledamöter äro personligen ansvariga derför, att obligationer icke i vidsträcktare mån utlemnas, än som motsvaras af utfördt och godkändt arbete. Jernvägsbolaget har förbundit sig att icke kontrahera något nytt lån med mindre, än att alla de obligationer, som för jernvägsföretaget kontraktsenligt utgifvas, uttryckligen varda tillförsäkrade förmånsrätt framför nytt sådant lån, och detta vid påföljd att berörde obligationer, med derå upplupna räntor, utan vidare uppsigning, genast äro till betalning förfallna. Jernvigsbolaget ansvarar med alla sina tillgångar och tillhörigheter för betalningen af så väl obligationernas kapital, som räntan dera. Då denna jernväg genomlöper trakter, som hittills varit i saknad af all lättnad i kommunikationer, skall detta företag otvifvelaktigt, der! jernvägen kommer att framgå, framkalla nytt lif och rörelse, likasom företaget genom anläggningens billighet, då kostnaden för En svensk mil jernväg, ehuru bredspårig, med materiel ej uppgår till Rdr 720,000 Rint, äfven komma att lemna god afkastning, helst denna jernväg blifver kortaste trufiklinien mellan sydvestra Sverige och Banmark samt landets norra, nordöstra och mellersta delar. Enligt förestående uppgifter blifver obligationsbeloppet per svensk mil jernväg, med materiel, icke fullt Rär 360,000 Rmt, till hvars förräntande och amortering erfordras en årlig nettoafkastning per mil af Rdr 21,000 Rmt; och då de hittills i Sverige, äfven under mycket mindre ynnsamma förhållanden, anlagda jernviägar, med få undantag, lemnat bättre resultat, än hvad som erfordras för att bestrida ränta och amortering ill sagde belopp, och Statens banor redan för år 1870 öfver hufvud taget lemnat en nettobehållning af omkring Rdr 30,500 Rmt per mil, böra obli;ationerna innebära fullgod säkerhet för subskribenterna. . i Entreprenörerna hafva förbundit sig ansvara för räntan under byggnadstiden och tvänne år derefter, och till ytterligare säkerhet för subskribenterna förbinder sig Aktiebolaget Göteborgs Handelskompani hiärmedelst, att å de till subskription nu anmälda obligationerna, likasom ock för här nedan omnämnda scrips, ansvara för ränteliqviden under byggnadstiden och under tvänne år efter det kalenderår, hvarunder byggnadsföretaget bör vara fullbordadt, eller seimast till den 31 December 1879. Förenämnda obligationer utbjudas till subskription, med vanligt förbehåll att, om öfverteckning eger rum, obligationsbeloppet kommer att, i förhållande till hvar och ens teckning, mellan subskribenterna fördelas. i mr Subskriptionspriset är bestämdt till Nittioen (91) procent, deraf erläggas: 5 proc. genast efter skedd fördelning; 16 inom den 10 Januari 1873; 0 i den mån arbetets fortgång det kriäfver, dock så, att ej mera än Femton proc. hvarje gång få infordras, första gången ej förr än Sex månader efter den 10 Januari 1873, och sedermera med minst Sex månaders mellanrum, och skola tiderna för inbetalningarna minst en månad förut annonseras i tvänne tidningar i hvardera af städerna Göteborg, Stockholm, Kristiania och Köpenhamn samt genom ecirkulärbret meddelas de subskribenter, som uppgifvit sina postadresser. 91 procent. p För sålunda skeende inbetalningar utlemnar Aktiebolaget Göteborgs Handelskompani interimsqvittenser, eller så kallade scrips, innefattande de i denna inbjudning upptagna vilkor och hvarå ränteligviden den 30 December och den 30 Juni hvarje år, intilldess scrips komma att utbytas emot obligationer, skall afstämplas; kommande så väl ränteliqvid som afstäimpling att, så vidt möjligt är, verkställas hos den Bankinrättning eller Bankir, der subskriptionen skett. Nr IK . Försummas infordrad betalning, erlägges ränta efter k) proc. per månad, och den som, efter att bevisligen blifvit kräfd, ej erlägger fordrad förfallen betalning inom en månad derefter, förlorar all rätt på grund af teckningen och gjorda inbetalningar. . . För att bereda subskribenterna en ytterligare fördel, erhålla dessa, så snart de båda första inbetalningarne blifvit fullgjorda, jemwviäl ränta å kapitalrabatten af 9 procent och komma således, efter inbetalning uf Rår 21, i åtnjutande af ä procent ränta å Bar 30. Genom denna räntejouissanco komma subskribenterna, äfven med den strängaste tillämpning af inbetalningsvilkoren, att åtnjuta usder första halfåret en ränta al Z7,14 procent, andra , G,25 iredje — . 5 23,88 fierde 9? 35,08 fomte 5 ; EB,56 samt slutligen, sedan hela beloppet inbetalts, en ränta af 5,49 procent, förutom den utsigt till kapitalvinst, som utlottningen innebär. Arbetet på bandelen emellan Halmstad och Torup, utgörande en viglängd af något mora än 3: svenska mil, är redan långt framskridet, och hoppas entreprenörerna att kunna öppna denna bandel för allmiin trafik sednast den 1 Augusti nästa år. Jernvägsstyrelsens personliga egenskaper och dess Ordförandes sakkännedom lemna full garanti, att entreprenörerna komma att tillhållas noggrant uppfylla åtagna förbindelser, och att jornviigsarbetet plifver utfördt så, att det skall lända till Jernvigsbolagets tillfredsställelse, obligationsinnehafvarnes säkerhet samt trafikanternas och landets nytta. i . Subskription emottages och anteckningslistor tillhandahållas från och med Thorsdagen den 19 till och med kl. 3 e. m. Lördagen den 21 innevarande December: i Göteborg hos GGröteborgs ftHandelskompani och Gr öteborss mnnskilda ans, i Stockholm hos C5ÖSteborss Handelskonrmpani, Stöclkkholnms Enskilda Bank, Stockholms Handelsbanlkk, Tlerr C. GG. Cervin och IHerrar Hotgren dt zona p. i Landsorten hos de flesta Enskilda Banker. Göteborg i December 1872. ATtUTIEBOLA GET GÖTEBORGS FLANDERS COMPANT. Amorteringen verkställes medelst utlottning al pari och sålunda, att under de 3 första åren efter slutet af det kalenderår, hvarunder Jern-! 7, upj

17 december 1872, sida 1

Thumbnail