Article Image
aktens tolfte scen Leontes besluter att uppoftrå sig. Storartad är vidare katastrofen och de scener, som förbereda den samma. Såsom en svag punkt i dramat måste vi beteckna expositionens allt för breda anläggning. Beträffande valet af ämne skulle kanske mycket kunna invändas mot detta drama. Men så mycket vi äfven i allmanhet äro benägna att göra front mot det så kallade -akademiska dramat— och i anseende till innehållet tillhör Kungarne på Salamisvisserligen denna kategori, ty detta innehåll finner i och för sig inga sympatier i samtidens medvetande och ingifver endast ett akademiskt intresse — låta vi likväl undantag gälla, då en stor talang bemäktigar sig ett sådant ämne, och detta är här fallet. För enkelt och stort utpräglade psykologiska motiv äro just de antika ämnena myc ket lämpliga, emedan de åt dessa motiv genom sina handlingars så att säga kyska linier erbjuda en adeqvat folie till enkelt storartad utveckling. Detta bevisas på framstående sätt af -Kungarne på Salamis-. Här är allt stort och upphöjdt — och till en stor del derför att handlingen är kysk och enkel. Det upphöjda är alltid enkelt.

14 december 1872, sida 2

Thumbnail