teriel för jernvägens egen räkning, till hinder för den inkomstbringande trafiken. Från och med denna vecka kommer dock ytterligare ett lokomotov att användas för trafiken, så mycket mera af behofvet påkalladt, som ofantliga godsmängder vid alla stationerna vänta på vidare befordran. Ehuru man uti byggnadsprospekterna icke beräknade att erhålla uppfrakterfrån Degerfors, har jernvägen redan begagnats för sådant ändamål. och synes hafva att vänta icke obetydlig inkomst äfven i detta afseende. Arbetena å den ofullbordade delen af banan pågå för närvarande med utläggning af syllar och skenor samt grusning af den färdigterrasserade banken mellan Wikersvik och Norsbro. En svårare brobyggnad öfver sundet mellan sjöjne Wikern och Saxen samt en större bankfyllning öfver en mosse i närheten af hemmanet Lerdaln äro jemväl under arbete med så stor personal, som beqvämligen kan användas. I öfrigt är nästan allt grundarbetet undangjordt, och då detta bolag derjemte inköpt hufvudsträckningen af Stribergs jernväg, der man endast behöfver inlägga nya syllar och skenor samt förbättra grusfyllningen. 3å är det att hoppas, att banan i hela sin utsträckning ganska tidigt nästa sommar skall blifva öppnad för trafik. Afståndet mellan banans båda ändpunkter, Striberget och Degerfors, utgör i det närmaste 5,1 mil, och hela anläggningskostnaden, den rörliga materielen inberäknad, ansågs ursprungligen icke komma att öfverstiga 150.000 rdr pr mil, men de på senare tiden stegrade prisen så väl på arbetslöner som byggnadsmateriel torde dock bidraga till kostnadsförslagets öfverskridande med ett eller annat tusental rdr.