Il j nog tillfredsställelse, för att utan, eller emot en 1I ringa ersättning, medgifva trafikleds öppnande r I genom sin egendom. Om det förslag, som här ofvan blifvit framstäldt, befinnes vara riktigt och innehållande ett nödvändigt förutseende för framtiden, så synas tl de pekuniera uppoffringar fö ll dervid sannolikt komma i fr; afskräckande, då n; ligen 125 gandet af en del nå Klara Strandgata och pla-I nen framför den staten tillhörige centralstatiol nen kunnat anslås; emellan 2 å 200,000 rdr till r J ett obehöfligt torg på söder, samt ett anslag af -1300,000 rdr ifrågasatts, och 150,000 rdr svilkorUl ligt beviljats) till inköp och nedrifning af -I Kejserska huset, andra dylika utgifter icke omI nämnda. . Den flyktiga teckning, som här bifogas i och för den arkitektoniska anordningen af facaden för genomfarten, afser icke annat än att visa I möjligheten af utförandet, med hänseende till dimensioner och proportioner. pEse, I Detta förslag, framstäldt i ändamål att JES brofrågan återremitterad till ny behandling, kom dock väl mycket i sista standen till stadsfullmäktiges kännedom, och synes det hafva förefallit något oväntadt, så att stadsfullmäktige icke kunde så hastigt göra sig reda för möjligheten af detsammas utförbarhet. Emedan hrr stadsfullmäktige voro delade i flera partier om olika broförslager, och några äfven voro för uppskof, så var sammanhållning af nöden, för att komma till beslut om anläggande af en bro mellan Tegelbacken och Staden. Detta måste åtminstone antagas såsom skälet, hvarför man icke vågade en återremiss, och hvarför något afseende icke fästades vid de betänkligheter som yttrats mot riktningen emot Riddarhusgränden, utan blott en enda reservation mot beslutet gjordes, nemligen af byggmästaren Andersson, som föreslog brons riktning öfver Strömsborg enligt öfverste Ericsons törslag af år 1848, eller att en undersökning skulle ske för utrönande af möjligheten af brons förläggande midt för riddarhuset. Det torde nog genmälas, att denna sak blifvit med all omtanka följd och behandlad; men att den i sjelfva verket icke blifvit det, bevisas säkrast deraf, att då stadsfullmäktige haft brofrågan under pröfning sedan före år 1866, hafva de dock låtit passera, att flyglarne till riddarhuset blifvit uppbyggde, och så placerade, att Riddarhusgränden förblifvit lika smal som den förut varit, och detta oaktadt de komiterade, hvilka haft uppdrag, att yttra sig om brons läge, och hvilkas utlåtande af stadsfullmäktige godkändes den 1 April 1866, grundade sitt den just derpå, att då det var kändt, att riddarhusets mycket förfallna uthusbyggnautvidgas. försummat, att iakttaga och bevaka detsom skulle utgöra sjelfva vilkoret för beslutet, men ändock beslutit som om all rättfärdighet häruti blifvit uppfylld. Derjemte må bemärkas att riddarhusdirektionen erbjudit stadsfullmäktige att köpa större delen af tomten emellan hufvudbyggnaden och Norrström, hvilket de afslagit. Detta rörande den södra ändan af bron. Men äfven vid den norra förefinnas betänkliga olägenheter. Man kan, stående vid Tegelbacken, lätt öfvertyga sig om, att en bro i linie med Stora Nygatan skall komma ganska nära invid Keijserska huset. Denna omständighet i sig sjelf betyder väl icke så mycket, emedan breddutrymmet här är tillräckligt, men förekommer här en annan olägenhet, af stor betydelse, hvarvid man icke torde fästat nog afseende, nemligen höjdförhållandena, Marken lutar nemligen ganska mycket ned till Keijserska huset, så att den, der brofästet skulle komma att anläggas, är mycket lägre än vid jernvägsbron, hvaraf följer, att om höjden mellan vattenytan och underkant af broreglarne skall blifva lika som under jernvägsbron, hvilket torde blifva nödvändigt, så måste marken framför bron höjas betydligt, hvilket kommer att medföra så stora svårigheter för trafiken utefter kajen framför Keijserska huset, att detta antagligen måste inköpas och nedrifvas. Denna kostnad vore I annat fall obehöflig sedan posthusbyggnaden blifvit inflyttad 10 fot inom den gamla gatulinien, och om den nya bron blefve ä lämpligt ställe förlagd. Då så vigtiga förhållanden äro att iakttaga vid lokalerna å begge ändar af bron, är det märkligt att beredningsutskottets utlåtande icke innehåller behörig utredning häraf, utan helt enkelt föreslår, att inkila trafiken från en 60 fot bred bro uti en 28 å 30 fot smal gränd, Det här ofvan omförmälda förslaget, att anlägga den nya bron midt för Riddarhuset och Riddarhustorget torde vara förtjent af uppmärksamhet, äfven om det skulle möta svårighet, att samtidigt med brons byggande bereda den föreslagna vägen genom Riddarhuset. När man besluter att anlägga en bro och farled af den framtida betydenhet som den ifrågavarande, och då olikartade svårigheter förefinnas emot antagandet! af föreslagne olika lägen, så bjuder väl klokheten att välja det som med minsta Ae Da och olägenhet snarast kan leda till et bästa resultat. Om bron anlägges midt för Riddarhusgränden och midt för qvarteret Sjöhästen så skulle hela stadsdelen behöfva ombyggas, för att bron skulle få ett till sin omgifning symetriskt, och för rörelsen fullt beqvämligt läge, Förlägges bron deremot midt för Riddarhuset så utgöres hindret endast af denna enda byggnad, eller svårigheten att förskaffa sig rättighet att derigenom få upptaga en passage. Men är bron ena gång här anlagd, så hryter den nog förr eller senare väg genom Riddarhuset, då sådant blifver för trafiken oundgängligen af hehofvet påkalladt, och under tiden kan man mycket väl, och utan svårighet kringgå detta hinder, samt för lång tid erhålla en nog rymlig kommunikation medelst den under byggnad nuvarande kajen, dels genom Riddarhusgränden, och dåels utefter Kiddarhusets vestra sida. oo Afståndet från Riddarhusets vestra sida till kajen på andra sidan af kanalen är ungefär 30 fot, uti hvilket mått ingår en utefter Riddarhuset befintlig lägre terrass om unge fär 7 fots bredd. Utefter denna ter i a hbanalan myvuckat meet tillstyrkande till läget vid Riddarhusgränder snart skulle ombyggas, man hade grun-: dad anledning, att hoppas det gränden kunde l Stadsfullmäktige hafva således OMR KR Vv Br PP FH NLA OM MV 3 fd ot FH BOTA KR FA Lt rr ng a SOON Ö maj) IP i — mn