Article Image
tor hvarje rdr etter andra artikelns bevulning, samt att ett kreditiv om 10.000 rdr skulle ställas till förvaltningsutskottets förfogande. Om den tillämnade nya bron öfver Norrström. Till Redaktionen af Aftonbladet! Sedan hrr stadsfullmäktige hafva fattat beslut om anläggande af en bro öfver Norrström i linie med Riddarhusgränden har bland dem sjelfva uppstått betänkligheter mot lämpligheten af detta beslut, på grund af svårigheten, att för den blifvande trafiken erhålla tillräckligt utrymme i Riddarhusgränden, och talas det nu om Ätskilliga förslag för beredande af större sådant, bland annat, att nedrifva någon del af Rädhusbyggnaden. Visst är också, att huru länge denna brofråga än legat under behandling, så har den dock icke blifvit med nog fullständighet och omtanka pröfvad, hvarför det fattade beslutet med fulla skäl kan anses lika förhastadt, som det om Nybrovikens igenfyllande. Det torde väl dock vara att hoppas, att då det olycksöde, som sväfvade öfver denna senare, kunde afvärjas, det äfven skulle vara möjligt, att åstadkomma någon jemkning i läget för den beslutna bron, utan att beslutet i hufvudsak behöfver rubbbas. När det blef kändt att beredningsutskottet på fullt allvar ämnade föreslå stadsfullmäktige, att i saken besluta såsom skett, framställdes på enskild väg för hr öfverståthållaren ett förslag, att förlägga bron midt för Riddarhuset, och attigenom denna byggnad bereda en körbana till Riddarhustorget, och för ytterligare utredning af detta förslag aflemnades sedermera en skrifvelse i ämnet jemte ritningar, hvarjemte hvar och en af hrr stadsfullmäktige tillställdes en tryckt kopia af samma skrifvelse, så lydande: -För ytterligare utredning af det förslag, som jag förut haft äran mundtligen framställa, att anlägga den ifrågavarande nya bron öfver Norrström, med dess ena ända midt för Riddarhuset och den andra i linien till Klara Strandgata och Centralstationen, samt ordnandet af en genomfart genom Riddarhuset, tager jag mig friheten härjemte bifoga en esquisse, utvisande huru genomfarten skall kunna anordnas på ett sätt, som icke stör Riddarhusets inre annorlunda, än att en del af den ovanligt breda vestibulen komme att användas till bemälde genomfart. och att i stället för en ingångsport på hvardera sidan, tvenne sådana anbragtes, hvilket kan utföras, utan att föranleda någon ändring af den invändiga trappan och vestibulen i öfra våningen. I förening med passagen genom Riddarhuset, hvilken beräknas endast för körande, böra en köroch tvenne gångbanor anordnas i sned sydostlig riktning öfver Riddarhusgården, samt å terrassen utom vestra gafveln en gångbana, ledande till Riddarhustorget. Genom förenämnda köroch gångbanor skall trafiken ordna sig på det sätt: att emellan den nya bron och Riddarholmen samt Munkbrotrakten körande taga vägen genom Riddarhuset, och gående utom dess vestra-gafvel. hvaremot körande och gående från och till Myntgatan, Storkyrkobrinken samt Stora Nygatan taga vägen genom Rådhusgränden och utefter kajen, eller ock snedt öfver Riddarhusgården. Ehuru utrymmet medgifver en körbana genom Riddarhuset af 30 fots bredd, torde, med hänseende till facadernas arkitektoniska snordning, icke vara skål att göra körbanan bredare än å Stora Nygatan och Rådhbusgränden, eller cirka 18 fot, på Med tvenne dylika körbanor, nemligen den ena genom Riddarhuset, den andra i Rådhusgränden och en gångbana vester om Riddarhuset skall trafiken blifva fullkomligt tillgodosedd för en så An framtid, att, innan behofvet kommer att påkalfa dessa trakkleders utvidgande, förändringar antagligen inträdt. som medgifva detta. Det kan väl synas som skulle, genom anläggandet af en ny bro i riktning med Rådhusgränlen, såsom beredningsutskottet beslutat, trafiken för närvarande vinna fullt utrymme i denna stadsdel, då den nuvarande, ehuru med tröngsel, kunnat vantagas af Myntgatan ensam, men vid anläggandet af en ny bro med det öppna läge, som denna kommer att hafva och anordnandet af en trafikled afså stor framtida betydelse, är man skyldig att blicka in i framtideid, förutseende kommande behof, med fästadt afseendel jemväl p det estetiska, eller åtminstone tillse att hvad som kan vara förenligt med sundt om-: döme och smak uppfylles, och bör man härvid : icke rygga tillbaka för tillfälliga mindre svårige: eter, hvärigenom man uppställer i framtiden nästan döftervintieliga hinder. i Att anlägga en så stor ny brooch trafikled,!. mgd ena änden utmyrnande i op jemförelsevis: trång gränd, samt dn andra stötande midt emot. ett nära liggande avarter. då tillfälle finneg att: helt nära intill förlägga samma brooch trafikled emellan tvenne stora torg och midt framför liggande rymlig trafikled, skulle otvitvelaktigt, på det högsta ogillas af samtida och efterkommande. ; 4 j Pet är mig väl bekant, att förslag förut blifvit väckt att anlägga den nu ifrågavarande bron midt för Riddarhuset. hvilket förslag likväl till-: förene aldrig blifvit till allvarlig pröfning upptaget. Detta torde hafva sin grund deruti, antingen att man ryggat tillbaka för blotta tanken att vidröra Riddarhuset, såsom varande en omöjlig såk, eller ärvt man icke haft omtanke att närmare undersöka, huruvida det kunde vara möj-! ligt att derigenom bereda en genomfart på ettl. sätt, som icke skadade den monumentala bygg-, naden. Då det senare torde våra det egentliga i skald har jag inskat framkalla en grahskning: erat. Det är sannolikt, att hvarje förslag för den: yttre arkitektoniska anordningen i och för genomfarten, huru lyckadt det än är, till en början skall komma att oblidt bedömas af skola-j stici I arkitektur och arkvologj, sämt Ar opponenter emot Saken; men ett faktum är dock, att uti facadernas beskaffenhet icke finnes något som lägger hinder i vägen för problemets nöjakljen Ösning. N Men om än. pfter sträng granskning, något mindre Löjakti i uti säoriningen af byggnadens soubassement skulle anses förefinnas. kan detta likväl icke utöfva något menligt inflytande. på egendomens grupp i dess rap eller på i betydelse den integer utj der stora wydn, och bör icke öns tagas bd i Vetraktande at e fördelaf som vjnnag såväl för iler åsyftade amålet med förändringen, som för sjeltva

10 oktober 1872, sida 3

Thumbnail