Article Image
— Hvalfångarefartyg. I förra veckan gick af stapeln från hr Chr. Brinchs skeppsvarf i Kristiania det dyrbaraste fartyg, som någonsin byggts der i staden, enär det med utrustning kommer att kosta omkring 65.000 spår, nemligen fartyget med ångmaskin 55 000, utrustningen till sälfängsten 6000 och till hvalfängsten 4000 spdr. Fartyget är 125 fot långt, mäter 210 kommersläster och döptes till Harald Haarfager med an: ledning af den i år firade tusenårsfesten. Detta fartyg, som förses med en ångmaskin å 50 å 60 hästkrafter, är märkligt derigenom, att dess rederi vill genom detsamma försöka att införa en ny näringsgren för landet, nemligen hvalfiskfångst vid Grönland. Till vintern skall det först utrustas för sälfångst i polarhafvet, hvilken sker från Februari till Maj månads början; omkring medlet af Maj måste fartyget vara tilibaka i Tönsberg, hvarest utrustningen för sälfångsten nästan alltid sker. Det skall då i största hast föra sin fångst och alla redskapen i land samt intaga de för hvalfiskfångsten afsedda redskap och genast afgå till Baffinsbugten, dit det förmodas ankomma i medlet af Juni och att kunna der förblifva tills fram i September; i medlet af Oktober kan det då återförväntas. Hva: larne skjutas med stålkanoner från Nies jernbruk, laddade med exploderande projek tiler. Fångsten beskrifves som så lönande, att om fartygen kan återkomma med endast 2:ne hvalar, så skall dess långa resa äfvensom utrustningen vara ersatt. Man betraktar detta som ett försök, emedan i Norge ej finnes folk som upplärts till egentlig hvalfskfångst; endast kaptenen. som gjort 18 resor på sälfångst, bland hvilka 16 med ett lyckligt resultät, har varit med ett skotskt fartyg på en resa för hvalfiskfångst; men den norska nationens bekanta energi på haf. vet skall nog äfven i denna näringsdrift snart besegra svårigheterna och skapa rutineradt folk, Fr

10 oktober 1872, sida 3

Thumbnail