Article Image
— Dykareängfartyget Posellon, det an dra ångfartyget, som det här i Stockholn bildade ångfartygsbolaget Neptun låtit bygg: å ingeniör W, Lindbergs mekaniska verk stad vid Södra varfvet, levererades i gå komplett färdigt från verkstaden efter verk ställ profoch besigtningsresa. Det nya ångfartyget är deti Sverige star kast bygda och bör äfven så vara till det ända mål, det är afsedt, eller bergandet af stran dade fartyg. Det är nemligen ovanligt tät spantadt (12 tum mellan hvarje spant) och har dubbel botten, hvarigenom det icke alle vast är betryggadt för sjunkning, om det skulle törna på grund, utan kan äfven begagna det tomrum, som finnes mellan de dubbla bott narne, som barlastrum, om det fylles med vatten, Dessutom är fartyget al deladt med 5 vattentäta skott och har särskild jerndurk öfver propellerhylsan. Det har betydliga förstärkningar i vattenlinien, hvilket är nödvändigt, då det skall forcera stark is. Ångfartyget Poseidon är 130 fotlångt öfverstäf, 24Ye fot bredt och ligger 9!2 fot djupt med last af 3000 centner. Det är något kortare än Neptun, men har i stället betydligt starkare maskin. Denna är nemliSen af 100 hästars kraft enligt Wooiffska Principen för högoch lågtryck och framdrifver fartyget till en hastighet af 11 knop i timmen med en kolkonsumtion af 19 å 20 kubikfot på samma tid. Dess starka ångWwinch, som kan lyfta en tyngd at 100 centner, är tillverkad vid verkstaden. Brottspelet för de svåra ankarnas uppvindande, som äfven kan manipuleras för ånga, är af Hartley komp:s tillverkning i England, ngwinchen kan äfven drifva fartygets länspumpar. Men utom alla dessa mekaniska hjelpmedel finnes det ombord många andra vigtiga saker, som böra existera i ett dykareångfartyg. På däck står en särskild ängpanna, som är flyttbar. Från denna kan ånga ledas till två större ångpumpar (den ena af särdeles sinnrik konstruktion, tillverkad af mr Gwynne i London). Ångpumparne, som tillika med pannan kunna flyttas och transporteras ombord i ett strandadg fartyg, kunna äfven förenas med Poseidons sär skilda ångpanna på däck, om denna avarblifver ombord, gersm en massa rörledningar, dels af koppar, dels af gummi, i alla möjliga rikmingar, För att kunna lyfta svårare tyngder ur vattnet ligga ak ter.; massiva krandävertar af ek med jernskilvor. Fullständiga dykerlapparater och dykaredrägter finnas ombord jemte en gärskild större båt för att deri kunna transportera ångpanna och ångpumpar för länsning af vatten från ett strandadt fartyg. Hela styrledningen till rodret ligger under däck, på det att den ej må besväras af is i vintertid. ; Fartyget är inredt med salong och 4 hyt ter akterat samt 2 hytter för maskinist och styrman. För-ut är anbragt en rymlig skans l för besättningen jemte der invid belägna 2l1 hytter. Det är sålunda beqväma platser beredda äfven för en hel skeppsbruten besättning. Till alla dessa salonger och hytter ir värmeledning inredd. Fartyget är tackladt som slättoppad skonert och för desstom bredfock. Det nya Angfartyget, som Mörtöfvadt afgår till Gotland, der det komner att hafva sin station, under det att ) ingfartyget Neptun intages i docka härstät les, men derefter stationeras i Stockholm, 3 1 1 mm mm mm 4 har till befälhafvare kapten J. T. Wiksell, som förut fört bogseringsångfartyget Gefle,

28 september 1872, sida 3

Thumbnail