i — Enspårig jernbana. Så väl Times som flere engelska och franska tekniska tidningar fästa uppmärksamheten på en ytterst billig jernvägsanläggning, som i dessa dagar blifvit fullbordad i Paris och som torde blifva af icke ringa betydelse, framför allt i större städer genom att sätta aflägsnare förstäder i förbindelse med hvarandra och med sjelfva staden samt öfver hufvad underlätta transporten af så väl menniskor som varor. Det är nemligen en enspårig jernbana, som bygts af mr Larmenjat på Place du Roi de Rome, numera Trocadero. De prof, som i förra veckan blefvo anstälda på den nya banan, utföllo enligt alla berättelser i hög grad tillfredsställande. Uppfinningen synes vara likartad med engelske ingeniören Addis anläggning i Indien. Tokomotivet väger fyra tons och har två bjul som rulla på skenan, det ena bakom det andra, och två andra med kautschuksringar i den vanliga ställningen, som löpa på marken. 1Lokomotivföraren kan efter behag förlägga tyngdpunkten på de yttre hjulen eller på dem som löpa efter skenan; i förra fallet inträder en starkare friktion, som kommer väl till pass vid passerandet uppför sluttningar. På den anlagda linien förhöll sig stigningen som 1 till 33. Skenan väger omkring 7 kilogram pr meter och ligger jemns med marken. Man uppnådde vid profåkningen en fart af dryga 8 till 11 engelska mil i timmen, tåget gick jemnt och stadigt, det visade sig ingen svårighet vid att svänga på ganska skarpa kurvor, och de två vändskifvorna vid liniens ändpunkter arbetade förträffligt, så att man på mycket kort tid kunde vända trainen (lokomotivet och tre vagnar) på dem.