fästningen stått, är grund lagd för en 1:sta klassens jernvägsstation med dithörande byggnader. De af bolaget påbörjade byggnaderna motsvara naturligtvis endast hamnens förnämsta behof. Dess vidare utvidgning, såsom uppförandet af ett större antal varumagasiner. värdshus, hospitaler m. m,, tillhör framtiden. Hamnens af naturen förlänade egenskaper skola snart ådagalägge dess betydelse och kalla denna improduktiva ort till merkantilt lif.; Sjelfva jernvägsbyggnaden mellan Hangö och Hyvinge är af mycket intresse. Knappt nog skall man i Ryssland finna en linie af icke mer än 140 versts längd, som erbjuder så mycket omvexlande och invecklade problemer: Den stora jernbron öfver Pojoviken vid Ekenäs, två viadukter och ofantliga terrasseringar äro den mindre svåra delen af arbetet; svårigheterna möta egentligen i sjelfva marken vid utgräfningar, i synnerhet vid Kalmakallio. Emellan två ofantliga klippor, omgifna af kärr, går linien i den mest omvexlande jordmån. Under torf af högt värde ligger blåleran på lager af grå granit, den fastaste i hela Finland. En klippa af denna granit ligger i vägen och bar gjort sprängningsarbetena mycket svåra i afseende å stenens bortskaffande från den djupa klyftan. Derefter följa åter kärr, som erfordra höga fyllningar och en temporär viadukt. Ryska och finska arbetare hafva här ådagalagt sin specialitet: ryssarne i jordarbeten, finnarne i stenarbete. En sådan förening af speciella händer är af största intresse och ögonskenlig nytta. Så bedrifves i Hangö hamn arbetena synnerligen väl af hitkommet folk från Sverige. Ensamt vid Kalmakallio är nu en styrka af 700 arbetare och 500 hästar samlad. Två andra utgräfningar äro anmärkningsvärda för sin leroch stenblandade grund, som knappt ger vika för de yttersta ansträngningar: sprängningar äro omöjliga, och den förstenade massan ger knappt vika för jernspettet. Största delen af arbetare och entreprenörer är från Ryssland. Stationsingeniörerne äro finnar, hvilka varit med om stambanans byggnad, och de utmärka sig för en synnerlig omsorgsfullhet. Arbetena på linien begynte egentligen den 15 Maj, och till vintern 1872 kan man redan vänta att godstrafiken skall öppnas. Denna skyndsamhet skadar icke det minsta anläggningens soliditet, då hela bygenadsmaterialet var färdigt redan vid arbetets begynnande och detta är anförtrodt åt erfarna personer, Militäriskt. Ryska armön. Journal de S:t Petersbourg förmäler ur tillförlitlig källa, att det är meningen att förstärka armen med 10 divisioner eller 40 regementen samt 120,000 man. Med tiden all äfven artilleriet få en häremot svarande rstärkning.