Svenska nordpolsexpeditionen. Hr Oskar Dickson i Göteborg har frår svenska mnordpolsexpeditionens ledare, pro fessor Nordenskiöld, emottagit följande bref som meddelats redaktionen af Göteborg: Handelstidning: Ombord å Polhem på väg norrut, den 21 Juli 1872 Jag lofvade i mitt senaste bref sända några uppgifter om expeditionens utrustning m. m. Beklagligen har tiden glidit mig ur händerna: så jag nödgas vara mindre utförlig än jag önskat. Men äfven ett kalt register på ex peditionens utrustning förmodar jag skall ih tressera. 1872 års polarexpedition. 1) Fartyg: För vintern skonert-tackladc jernångfartyget Polhem, bygdt 1858, längd 108, bredd 20, djupgående 8 fot. Högtryck ningsmaskin om 60 hästkrafter. Brännet under full gång, med 9 knops fart, 15 k.-fot men kan med 10 å 12 k.fot göra 6 å 7 knop. Rymmer 1960 k.-fot kol, således för 131 å 164 timmar, För sommaren kropolastbriggen Gladan och ångfartyget Onkelsidam, förhyrdti Gö teborg. Dessa fartyg va till uppgift att upptransportera huset, renmossa och renar äfvensom stenkol, Personalen för vintern utgöres af Norden skiöld, Palander, Envall, läkare, Wijkander. fysiker (sannolikt äfven där vintern), Parent. itåliensk sjöofficer, riffan Stjernberg, 2:ne maskinister, 9 man från Sverige, 5 från Norge, hvaraf fyra lappar. För sommaren medfölja dr Kjellman, en konservator, diverse extra manskap, Gladans och Onkel Adams besättningar. Utom. kol är expeditionen försedd med 1545 skålp. fotogån till lysämne och brännmateriel under slädfärden. Expeditionen medför från Göteborg ett större boningshus om sex rum, kök, skafferi, badrum, potateskällare. Ett af rummen är afsedt till slöjdrum och försedt med hyfvelbänk, svarfstol m. m. Dessutom förfogar expeditionen öfver 3:ne i Stockholm byggda observationsskjul. Provianten och beklädnaden är riklig, den förra för nära 2:ne år. Bland beklädnadspersedlar förtjenar särskildt omnämnas fullständiga lappdrägter för hela vinterexpeditionens manskap. Förslädfärden medföres omkr. 900 skålp. i Stockholm framställd Pemmikau, koncentrerad rum från London, enkom för ändamålet tillverkade fotogenkök, sofsäckar, segeldukstält (vid sträng köld är det afsedt att i dess ställe använda snöhus), ett stort fårskinnstäcke o. s. v. 3:ne lätta båtar äro äfven enkom för isvandringen beställda och medtagna från Kjöbenhavn, de väga 300, 200 och 150 skålp. De 2 största äro byggda på kravel med dubbel bordläggning; den inre af pil, den yttre af ask. Till alla båtarne höra slädar af ask. För att underlätta framträngandet på isen medför expeditionen från Tromsö 40 å 50 renar och (från Tromsö och Sverige) nära 3000 tunnor eller säckar renmossa och ett parti mjölmattor, 4 å 5 renhundar äro afsedda-att hjelpa lapparne vid renarnes bevakning, Afven 3:ne lefyande svin medtagas,