Meddelande från Norra Södermanland. Den 8 dennes lärer kontrakt med kompetent person blifvit ingånget om anställande af undersökning för en bredspårig jernväg öfver Eskilstana—Strengnäs—ÅAker—Södertelge, och skola de förberedande arbetena här, likasom de redan pågående undersökningarna å linien Eskilstuna—Valskog eller Arboga, vara fulländade före höstens ingång. Hvad betydelse denna bana kan komma att få, visar sig vid den flyktigaste blick på kartan. Den öppnar nemligen — när den redan påtänkta jernvägslinien mellan Nora och Fahlu—Kilsbanan blifver fulländad — en nästan snörrät kommunikationsled mellan Norge, Wermland, Westmanland och Stockholm, och skall, då den i denna rikt ning åstadkommer en icke obetydlig genväg, otvifvelaktigt komma att draga till sig största delen af den rätt vestereller österut sående trafiken i mellersta delen af landet. Det kan således icke väcka förvåning att höra, att inflytelserika affärsmän redan uppmärksammat detta förslag, och önskligt vore ock, att ett inländskt bolag här kunde framträda, då saken sannolikt annars kommer i utländingens händer. Man förmodar derföre, att Stockholms upplysta köpmannakår icke skall förbise vigten af ett företag, som hyllar den riktiga åsigten att söka understödja hufvudstadens affärslif, i stället för att paralysera detsamma. Att norra Södernanland genom denna jernväg skulle vinna en betydlig uppblomstring är naturligt; men vida vigtigare synes vara, att härigenom len rätta mellanriksvägen öppnas, och att andets rikaste gruffält och dess största jernörädlingsorter komma i direkt förbindelse ned hufvudstaden och i och med detsamma ned de stora konsumtionsorterna österut. Att genom denna bana ännu en väg öppnas ör tillförande af krafter vid försvar aflanlets vigtigaste punkter i händelse af krig, orde, då hastighet i rörelserna hos oss nåste ersätta den ringa numerären, lika itet böra lemnas utan uppmärksamhet, som len omständigheten att denna bana på venne ställen, Strengnäs och Läggesta, commer att tangera den strategiskt vigtiga ödra Mälaren, Man kan möjligen invända, att statens anor genom denna linie skulle komma att inderkastas en betänklig konkurrens, men var och en som med upplyst blick följer årt lands år för år växande trafik och röelse i alla riktningar, skall icke godkänna letta inkast, utan snarare glädjas, att ännu n pulsåder vill svälla upp, för att införa kadt lif i vår handel och våra vigtigaste äringsgrenar,