Article Image
— Finska statsbanorna och baltiska jernvägen. I Helsingfors Dagblad meddelas om dessa jernbanor följande: Ungefär samtidigt öppnades för trafiken de från Petersburg utgående jernvägsarmar, som sträcka sig norr och söder om Finska viken, den ena med slutpunkt i Helsingfors, den andra i Baltischport. Begge dessa banor förmedla jemte trafiken mellan de vid banorna belägna ortefna äfven en betydlig varutrafik till och från Ryssland, med den skilnad dock, att den baltiska banan har ojemförligt mycket större fördelar att erbjuda den ryska transitotrafiken, genem att stå i direkt förening med det ryska jernvägsnätet, medan den finska banan har Newafloden och hela Petersburg mellan sin bangård och de ryska banorna. Under sådana förhållanden har det varit att förutse, att trafiken på den baltiska jernvägen skulle bli betydligt större än på den finska medtäflarens sida. -En jemförelse af huru denna täflan utfallit torde icke sakna sitt intresse, Det visar sig häraf att den finska jernvär gen väl stär efter den baltiska i totalinkomster, men att denna skilnad på långt när icke är sål stor, som man hade väntat. En märklig omständighet är, att de finska statsbanornas inkomster äro i mycket större tillväxt än den baltiska banans, så att vid on jemförelse af 1871 och 1872, medelinkomsten pr dag på den finska banan visar en förökning af 1 rub. 42 kop. pr banverst mot 70 kop. på den baltiska jernvägen. I !örhållande till banornas anläggningskapital ställer sig fördelen i en ännu högre grad på den finska banans sida.

9 juli 1872, sida 2

Thumbnail