Om sg. k. månadsbiljetter på jernväg Till Redaktionen af Aftonbladet. Till jernvägsstyrelsens bepröfvande och som man hoppades till trafikerandes snara tillgodo seende hade en insändare i Aftonbladet för 2:ne år sedan påpekat de obehag, som medfölja an skaffandet at s. k. månadspiljetter mellan Malmö och Lund, utan att styrelsen under fiden fäst ringaste alseende på de billiga önskningar om ändringar härutinnan, som ofta framförts af så. väl personer utom verket, som genom framställningar från underlydande tjenstemän. Väl fick allmänheten såsom förklaring från vederbörandes sida underrättelse om hurn trafiken i förevarande fådll sköies utomlonds, hvilket kunde vara af in tresse nog att få veta, kåvida det passade för våra förhållanden, men i sak förblet man lika okunnig. hvarför icke trafikstyrelsen ville eller kunde gå allmänhetens påtryckningar till mötes. Af denna anledning får insändaren till en större offentlighet framställa saken sådan den är och sådan den borde våra. Vilja för exempel Tundaboarne för begagnande at haisvadep i Malmö pller för andra atfärer förskatfa sig sådana biljetter, för hvilkag införande trafikstyro!sen alltid skall hållas räkning, måste de per telegraf af jernvägstienstemännen reqvireras från Stockholm, hvarigenom man får vänta flera dagar till dess de hinna ankomma och befinnas då eicv stort antal till namn m. m. i mer eller mindre mån felaktiga. Dessutom fordrar styrelson en depositionsafgift a 3 å 10 rdr för hvarje biljetts riktlga återstälande. Hvad beträffar styrelsens föreskrift att månadsbiljetter endast må utleainas från hufyudstatio: nen, visar detta ett ogrannlaga misstroende emöt jernvägens tjenstemän, hvartill ingen anledning i allmänhet kan förefinnas, enär såväl deras moraliska tjenstemannapligt som ock öfriga kontroller, som styrelsen redan har infört och ytterligare kan pålägga dem, bör lemna full garanti för deras redbarhet. j Oafsedt det ökade besvär. som genom tele: grafering och förande af de särskilda depdsitionsräkningarne förorsakas tjenstemännen, samt det onyttiga undvarandet för reqvirenter af månads biljetter på längre eller kortare tid af det deponerade, hvilket för större familjer Synnerligast blifver både kännbart och till en del omöjligt, måste det alltid finnas ocggentligt, att då på Lunda station genast kan få lösas biljett til längst bort belägna station, kan icke en månadsbiljett utan så mycket trassel och besvär erhållas till Malmö. Insändaren föreslår sålunda, attifrågavarande biljetter åtminstone tillhandahölles allmänheten has tyafik-dintriktstygelsen i Malmö, hvilken genom sip närmare bekantskap med personoch Iokallörhå dan kunde utöfva mera kontroll än som nu eger rum och hvar och en kunde då vara våss om att slippa resa under mer och mindre tillstympade nåmn samt att den tvetydiga depositionsafgiften borttages och, om så finnes nödigt, ett vite bestämmes för den eller de, som icke inom bestämd tid till vederbörligt ställe återlemnade den begagnade biljetien, hvilket icke kan vara svårt att tillämpa, enär månadsbiljetter begagnas hufvudsakligen af ersoner, hvarpå styrelsen i förevarande fall icke jar något riskera. Om frafikstyreisen genom att mindre hålla på sin egen ansedda ofelbarbet i denna del tillmötesgick den stora allmänheten, blefve icke blott statens inkomster bättre tillgodosedda, utan uteblef äfven det befogade klander emot styrelsen, hvilken på förut antydda sätt tyckes hafva till mål, att shårare hämma än att ad et med tidens kraf underlätta och befordra trafiken på statens jernvägar. Zz. m— LTT IR