Läraremötet i Lund. Tredje dagen. Sedan referenterna meddelat sina öfversigter öfver sektionernas förhandlingar, af hvilka öfversigter framgick att under dessa tvenne dagar dock ganska många frågor åtminstone hunnit att diskuteras, började diskussionen öfver den fjerde i ordningen af de allmänna frågorna: Vore det ändamålsenligt, att läseterminerna förlängdes, men deremot den dagliga arbetstiden i skolan, i synnerhet för de öfversta klassernas lärjungar, förkortades och huru skulle i händelse af en sådan förändring billig ersättnin; lämpligast beredas lärarne? ! Denna diskussion, som å ena sidan var den lifligaste och intressantaste af alla, som på läraremötet förekommo, var å andra sidan i afseende på resultat den minst fruktbringande, ty den hann aldrig afslutas, utan man måste lemna arbetet halffärdigt. Frågan hade, såsom vi sista gången nämnde, blifvit förberedd i Pedagogisk tidskrift i en uppsats om lästiden i skoIan af docenten Gustrin, i hvilken denne, utgående från den mycket omtalade öfveransträngningen i skolan, sökte. att visa, att, likasom kroppslig föda måste på regelbundna tider intagas och icke kan utan men för helsan vissa tider åsidosättas, så vore det äfven ytterligt nödvändigt, att den andliga näringen meddelades så småningom och litet i sender, samt under en längre följd af månader, och sålunda icke så som nu, under 8 månader af året tillfördes i rikligaste mått, men under de återstående också alldeles upphörde. Deraf hade nemligen blifvit följden, att denna mellantid blifvit icke blott en hvilans utan ock en sysslolöshetens tid, hvarunder de andliga förmögenheterna till och med förslappades, hvadan ock vid ankomsten till skolan vid höstterminens början ynglingen i betydlig mån förlorat de insigter, hvilka han under vårterminen eller föregående år tillegnat sig, eller åtminstone vore i allmänhet skilnaden i den allmänna ställningen vårtermin och hösttermin särdeles stor. Förf. var derföre af den åsigt, att om genom terminernas förlängning under. visningstiden utsträcktes öfver en Jängre tid af året och i följd deraf ferierna inskränk tes, så skulle mera verklig nytta dragas af skolgången och kunskaperna skulle icke då såsom nu dunsta bort under månadslånga tidea af sysslolöshet. I sammanhang med terminens förlängning kunde äfven en annan förändring vidtagas, som ej mindre vore af behofvet på kallad, nemligen en förminskning uti de dag liga undervisningstimmarnes antal till lättnac lika mycket fö rjungar som för lärare. Ge Inom denna förlängning af undervisningstide: Iskulle derjemte de årliga skolkurserna någo kunna ökas, så att ynglingarne på kortare ti än nu är fallet skulle kunna hinna att afslut de förberedande studier, hvilka till skolan är förlagda, och hvad :särskildt dessa studier an ginge, skulle äfvenledes möjligen en länge sak nad jemkning i skolans och universitetets ställ ning till hvarandra kunna åvägabringas, hvar genom från detta senare skulle aflägsnas all de till en del hindersamma och med unive siteternas undervisningsplan icke öfverensstän mande s. k. preliminärexamina. Till jemförels med andra länders skolor hade författaren met