Article Image
Richard Wagner om Auhber.) Onekligen var Rossini den moderna operamelodiens fader; men hvad som gaf -denna Auberska musik till Den stamma en så egen prägel af den mest koneisa drastik, det kunde den förre icke uppfinna och göra efter. För våra kompositörer skulle det ha varit förskräckJistblettatt tänka på att vilja eftorgöra en sådan musik. Men för den tyska operan gick det med ens alldeles icke mer: det var det andra, som var att märka. Framför allt råkado Marschner i tilltagande konfusion; ingen opera ville mer lyckas för honom, till dess han slutligen kom på den tanken att en gång i all tysthet försöka en sådan vederbörlig , stretta å YItaliana, hvilket jag på sin tid upplefde i en opera Adoldh von Nassau, som å andra sidan skulle va ta ndig Af de ade man neviligen andra-polen I Värt n, Donizettis och kona opera, då dessa 8 1 hade: efterapst den Auberska faktoren och de i synnerhet förstått gifva sina finalers strettas guska hänförande allurer. Men detta allt ville icke hjelpa: tysken förblef, trots sicilinska aftonsånger och andra mordnätter, aldeles oskicklig att efterhärma den nya fvian. Men att eftergöra Den stumma örblef alla, italienare så väl som frangmän. a hennes egen kompositör, helt och hållet örmenadt. Och det är det företrädesvis amärk) Se A. B. nr 102. j

4 maj 1872, sida 2

Thumbnail