— Fröken Elfrida Andree gafionsdags i Holmens kyrka i Kjöbenhavn en orgelkonsert till förmån för Föreningen till understöd för lärarinnor, på hvilken äfven några af hennes egna kompositioner utfördes, nemligen ett Andante religioso för orgel, en sonat för orgel samt en sång för sopran: I templet. Kjöbenhavnstidningarne attala sig ganska lofordande såväl om konsertgifverskans orgelspel som om hennes kompositioner. Så t. ex. skrifver Dagbladet: Hon är en skicklig orgelspelerska, och då hon tillika har en icke så ringa talang för komposition, kunde hon icke blott intressera sina åhörare genom utförandet af Bach, Men: delsohn-Bartholdy och Gade, utan äfven genom föredragande af egna kompositioner, bland dem en sonat, hvars Andante isynnerhet var anslående. — Dagstelegrafen yttrar: Fröken Elfrida Andree ådagalade en verkligen sällsynt skicklighet i orgelspel och visade derjemte genom sina kompositioner prof på en omisskännelig kompositionstalang och solida musikaliska kunskaper. Fröken Andråes spel utmärker sig genom stor klarhet i föredraget, intressant registrering och betydlig teknik i orgelns behandling. Dessa goda egenskaper hade hon rikt tillfälle att lägga i dagen i de föredragna musikstyckena; i synnerhet anmärka vi hennes utfö rande af de två sista afdelningarne i den a henne sjelf komponerade sonaten, ett ton-: stycke för orgel af N. V. Gade, Allegretton i Mendelssohns orgelsonat n:r 4 och Seb. Bachs c-moll-fuga. — I Fadrelandet läses: Utan att våga bedöma hennes konstfärdighets mått och grad, vilja vi blott förklara, att hennes spel lät vackert och tycktes ådagalägga icke ringa skicklighet i orgelns behandling; det var dock mer dennas innerliga och milda karakter hon framhöll, än den kraftiga och storartade. Af hennes kompositioner anslog i synnerhet det andra stycket, Andante, i en sonat, och en sång för sopran, som var både innerlig och fin,