Article Image
i stånd att förhindra en olycklig katastrof. Äfven om seglet aldrig så noggrannt gigas, är dock det vindfång, som lemnas af masten och det gigade seglet, tillräckligt för att komma båten att kantra. Det är derföre med nöje vi här begagna tillfället att omnämna en invention till förekommande af dylika olycksfall, som blifvit gjord af kaptenen vid skärgårdsartilleriet E. Munck, och hvilken med ringa besvär och en kostnad af några få riksdaler kan anbringas på mindre båtar. Vi lemna här med några rader en kortfattad beskrifning på uppfinningen: I stället för att såsom förut vanligen varit fallet, masten stälts genom masttoften i botten af båten ned i ett fyrkantigt spår, hvarigenom den omöjligt kunnat vridas, är nu till en början den förändring vidtagan, att detta spår har en halfrund form (bildande ett segment, något mindre än en halfcirkel), hvarefter masten är afrundad. Toften, förut orörligt fastsittande vid båten, ligger nu ofvanpå båtens reling, eller tullbord, på så sätt fästad, att den vid förefallande behof ögonblickligen kan vridas långskepps: och äro vanterna fastgjorda i denna toft i stället, som förut, å relingen. often fasthålles dels ofvanpå af tvenne jern, närmast i form af hakar, ett på hvardera sidan, fastbultade på relingen, med spetsarne vända den ena för-, den andra akter-öfver; och dels på underkant genom å båda ändar anbragta riglar, hvilka genom en vid desamma fästad tågända kunna genom en hastig ryckning utdragas från sitt fäste irelingen. Härigenom kan ögonblickligen en vridning af toften åstadkommas. Genom å toften invid hakarnes innerkant anbra ögonbultar, vid hvilka vanterna äro fästade, är toften dessutom ytterligare försäkrad mot att rubbas ur sitt läge sidvarts. Då nu en by hastigt öfverfaller en under segel varande båt, bringas hela tacklingen, genom en ryckning på ofvannämnda ända, hvarigenom riglarne Irigöras från relingen, ögonblickligen öfver bord, derigenom att masten i följd af spårets konstruktion, ej hindras i sitt fall. Båten ir då alldeles afriggad och kantringen derigenom förhindrad. Då masten och seglen fortfarande äro vid förstäfven fastsittande, förminskas deraf hastigheten af båtens afdrift åt lä, och den lösgjorda riggen tjenstgör på samma gång som drifankare och vågbrytare. Närmare upplysning om denna invention lemnas i mariningeniörskontoret å Skeppsholmen af ingeniör Toll.

4 april 1872, sida 3

Thumbnail