för det fördelaktiga genom vigtens koncentration, och män af facket påstå redan, att två 18 tons kanoner äro bättte än en 35 tons. Men vid sidan af denna fråga finnes en vida större och vigtigare, nemligen sannolikheten af torpedo-angreppets utveckling. Om ett fartyg härefter skall angripas nedifrån, behöfvet det ej längre pansarets skydd på sina sidor, och om pansaret kan undvaras, kan man ju också undvara kanoner för att genomtränga det. Ehuru det är osäkert hvad framtiden i sådant hänseende kan medföra, är det på det hela anledning ätt antaga, att vi ha nått den gräns, som betingar nödvändigheten af att förfärdiga jättekanoner. Man har sagt oss med en viss grad af pålitlighet, att framtidens krigsfartyg skola till största delen blifva opansrade fartyg, så att det gradvisa fullkomnandet af anfall och försvar blott skulle leda till att bortkasta våra förra uppfinningar. Detta, vi upprepa det, är dock ännu osäkert, men det är emellertid nödvändigt för vår säkerhet och våra kraf, att vi hafva de starkaste fartyg och de kraftigeste kanoner, som vetenskapen sätter oss i stånd att anskaffa. Fartygen hafva vivisserligen fått och kanonerna till en viss gräns också. Om denna gräns skall öfverskridas, äro vi tydligen på vägen dertill; skulle det deremot visa sig. att vi måste skrida tillbaka elleranvända våra krafter i en annan riktning, skola vi trösta oss med, att våra fartyg och kanoner hafva motsvarat sin tids fordringar. 4 FORE DRA