NORHSBSMOTgOnRen alter DUDE ILyRe, ERRIM ov med synnerlig styrka. Derjemte pågick under större delen af söndagen, med vissa afbrott, eit jemförelsevis svagt snöfall, hvilket dock på aftonen tilltog och under natten till måndagen öfvergick till en våldsam snöyra, som äfven fortfor under måndagen och ännu i gär icke alldeles upphört, men nu omsider gifvit vika. Också har kölden under de senare dagarne stundtals varit ganska bister, och under nätterna har termometern nedgått ända till 14 å 15 gr. under fryspunkten. Pidkoping den 9 Dec. I lördags qväll uppstod ett starkt snöfall med blåst, hvilken fortfor med oförminskad häftighet hela söndagen och större delen af natten till måndagen, då ovädret så till vida mildrades, att snöfallet upphörde. Våldsammare yrväder har ej på flera år rasat i våra nejder. Gatutrafiken, som öfverallt var mycket försvårad, blef på vissa platser inom staden till och med förenad med någon fara, derigenom att takplåtar och tegelpannor m. m. lösrycktes och kringslungades, På måndagen var vädret bättre, i går bläste det åter rätt hårdt utan att snö föll och i dag på morgonen, när detta skrifves, är snöyran åter i full fart, ehuru stormen ännu ej är så våldsam som i söndags. Lund den 7 Dec. Bokbindaremästaren Nils Lo rerz Engström härifrån staden skulle i måndags med bantåg färdas mellan Malmö och Lund, men genom någon tillfällighet gick tåget ifrån honom vid Åkarps station. Han företog sig då att vandra till Lund, men hans krafter blefvo snart af den tröttsamma vandringen i nyfallen snö och af den starka kölden medtagna, och han återfanns i tisdags ibjälfrusen ett stycke från staden. Underrätt elser börja nu äfven ingå om stormarnes följder på sjön. Sålunda har från Kalmar ingått följande telegram, som vi meddela efter D. B.: . Följande strandniogar hafva inträffat vid Källa på Ölands östra kust under den 5 och 6 dennes: Skonerten Sädesärlan, hemma i Roslagen och förd af kapten Jansson, kommande från Karrebäcksminde; fioska skonerten Triefanten, hemwa i Mariehamn på Åland och förd af kapten Jansson från Korsör; skonerten Felix, bomma i Wisby och förd af kapten J. Norrby, från Korsör, alla i ballast; finska skonerten Rosa, hsmma i Nystad och förd af kapten Malön från Libeck, med last af styckegods. Ett kantradt skepp har drifvit i land utan spår al besättning. Närmare uppgifter saknas ännu, Bland ångfartyg, som varit nödsakasde att under stormdagarne hålla sjön, befioner sig ätven ångaren Bråviken, kapten Willman. Detta fartyg har lyckligen uppnått vår hamn, men efter;en ytterst besvärlig och äfventyrig resa, om hvilken D. B. meddelar följande detaljer: Den 29 sistl. Nov. kl. 2 e. m. afgick Bråviken från Libeck med någörlunda godt väder, men i närheten af ön Rägen började vinden blåsa hårdt emot under ganska svår sjö, som alltmera tilltog och spolade öfver hela förskeppet. Kapten Willman beslöt då att söka hamni Ystad och anlände dit följande morgon kl. 8, efter att under en del af resan hafva gått med sakta fart. Der qvarlåg fartyget både denna dag och den följande under hård ONO. ä NNO. storm. Från rederiet ivgick telegram att påskynda resan, hvilket gjorde, att kapten W. utgick derifrån på aftonen sistnämnde dag, den 1 dennes, osktadt det blåste härdt och sjön föga lagt sig. Då Han kommit förbi Sandhammarrefvet, tilltog sjön och vinden emot kl. 12 på natten till full storm. Han tänkte flere gånger att vända om, men enär han visste, att det minsta dröjsmål kunde förorsaka Bråvikens infrysande, stretade han på med half maskin mot en förfärligt äfventyrande sjö och storm vid 7 graders köld. Sjön nedisade hela backen; kommandobryggan och styrhuset voro nästan ien enda isklump. Dock, Bråviken är bekant för att vara en af de bästa sjöbåtar i Sverige under storm, och det lilla fartyget löste härvid sitt svåra problem ganska bra, eburu det var temligen hårdt lastadt. Ena lycka var det, att fartyget nästan oupphörligt neddoppade förstäfven under vattnet, hvarigenom det öfverspolade vattnet ej hann att frysa, utani. forsade under den med höga-och ändsmålsenliga underlag försedda däckslasten ut igen genom spygatten. I närheten af Kalmar Sund aftog sjön mer ochÅ mer, och det var då tom den egentliga isen bildade sig af yret från rjön. Kl. 10 f. m. den 2 dennes ankom Bråviken till Kalmar, der man lossade något af lasten och telegraferade bit till Stockholm och till Norrköping, till hvilken senare plats fartyget i första band var destineradt. Bråviken afgiek denna dag kl. 4 e. moch och ankrade vid den 8. k. Göhlen i närheten af Skäggenäs med vinden från SSV. Lyckligtvis gick man här så långt in, att man fick skydd af Baåkargrundet, ty å naten blåste det upp, och ankarläget var ej det ästa. KL. 8 f. m. den 2 dennes afgick kapten W. från Skäggenäs, medtagande lots från Wållö. Fartyget, som ständigt förföljdes af en oupphörlig snötjocka, gick genom Wallö farled, hvarifrån kapten W. tog lots till Kråkelund. Vädret syntes nu blifva! temligen godt och klart, men på. halfva vägen tilll! höjden af Rönnskär, blef det så knötjockt, att ingenting kunde sköpjas. iek med sakta fart, : lodade och måste till slut ankra på 16 famnars vatten, enligt beräkning i närheten af Kråkelund. Här lossade man flere skott och lät signalpipan ljuda. I ett nu språng vinder om från SSV. på NO. med snö, som föll i massor, och under en häftigt uppkommande ONO-lig dyning, som med den fart rullade emot fartyget, att den tycktes vilja gå rätt öfver detsamma. Till all lycka hördeg skotten till Kråkelanda lotsplats, och till stor heder för de djerfva Iotsarne vid denna lotsplats utkom en båt, rodd af en enda lots. Han sadel: sig vilja försöka att taga.Bråviken in i hamn. Derefter anlände äfven Plattens låtsålderman med 2 lotsar i en annan båt, som beslöt sig för att ro förut med sin båt. Kapten W. tog då och lättade ankaret samt gick efter båten med gakta fart, seende bränningar på båda sidor genom snöyran, hvarvid han slätligen lyckligen kom in i den på långt när icke goda hamnen. Vädret var ora aftonen temligen drögligt och alla ombord voro glada att vara komna i hamn, ty hvad skulle det hafva blifvit af Bråviken under den sedan tillstundande faere TE I TT GE TE FER oo — 7 VA : : ; E j i 4 4 : j : L sansfulla natten till ankärs i det öppna Kalmar ; Sund? Hamnen var så trång, att knappt svajrum ! fanns för Bråviken. Denna natt blåste det riktigt ! en snöorkan, och hade ej fntygets goda ankare i så säkert stoppat upp-, så hade följden troligen : blifvit grundstötning med läcka å fartyget. På-, följande dsg, den 4 dennes, beslöt kapten W. att lätta ankaret och gå till Strupö. Det var dock : ingen lätt sak att komma dit. Under mycket ar-! bete och besvär anlände man dock kl. 1 e. m. tilll! en bättre hamn, kallad Ekholmsklofven, der iman : ej riskerade att drifva i land, och der fartyget låg öfver natten under oupphörlig snöyra med vinden i dragande sig på vestlig. Kl. 8 f. m. den 5 dennes afgick fartyget derifrån. Vinden var vestlig och man vågade derföre att paskera öfver de. storalt fjärdarne, hvilka under: ostlig storm med sjö ärol 4 alltför riskabla att färdas öfver. Kl, 2-e, m. pas-(q serade man Baårösund och Bkulle fortsätta tilll, Gränsö; men på Finnfjärden möttes is, som for: cerades i det allra längsta, till dess den blef alltför tjock att utan upprepade backningar kunna genomträngas. Slutligen emedan det ej syntes nå-! gon öppen vak och kölden var ända till 11 grader, beslöt kapten W. att, ehuru ogerna, backa tillbaka ut i den gjorda rännan hellre än att riskera att frysa fast deri och derigenom blifva urståndsatt att kunna annorstädes än i skärgården lossa sin last. Bråviken återvände då på aftonen under snöyra och ankrade en mil från Barösunds tullstation, emedan det var omöjligt att för snöyran komma längre; Ändtligen afgick Bråviken den 6 dennes kl. 8 f m nassecrada Raröennd och sick till ajg mad pm6 at fin Dn bn