Article Image
ort; Telegrafbolagets ångare Great Northern, som befinner sig derute, skulle genäst afgå för att iståndsätta skadan. — nn — Äfven i Finland har frågan om lärjungarnes öfveransträngning i skolorna kommit å bäne, Senast diskuterades denna fråga på pedagogiska föreningens centralafdelnings möte i Helsingfors den 7 dennes. Den till diskussion framställda frågan lydde sålunda: Måste den nuvarande läroplanen i Finlands skolor änses med nödvändighet medföra öfveransträngning af lärjungarnes krafter?. — Ingen af de uppträdande talarne nekade, att dena nuvarande skolplanen, strängt genomförd, måste vålla en öfveransträngning åtminstone på en eller ancan klass, hvarvid särskildt påpekades högre elementarskolans tredjs och fjerde klass. Orsaken härtill vore att söka dels i den mångfald af läroämnen, som de finska läroverken måste arbeta med och som gör, att eleverns, då de jagas från det ena ämnet till det andra, icka få tid att smälta hvad de nödgas inkaminera; dels och hufvudsakligast i den korta lärotiden, som numera, de många läroämnena oaktadt, omfattar vanligen endast 7 år, då skolkursen deremot änou för icke så långt tillbaka utgjorde 9 å 10 år. Af en talare framhölls derjemte såsom en väsentligen medverkande orseE till kropps5g öfveravsträngning bristen på tillräcklig luft i skolrummen samt på lämpliga lekplatser under fristunderna. För atbjelpandet af dessa olägenheter förordades å ena sidan två till fyra läroämnens utmörstrande ur skolkursen samt å den andra — och bärom tyckto3 alla vara enså — läroiidens förlängning heist med tvenne år. Ty deri måstaden nuvarande läroplanens vässnotligaste brist anses bestå, att namligen kurserna icke äro beräknade efter den fastställda lärotiden, I sjelfva verket vore väl skoltiden i någön mån längre än läroplanen låter förutse, då flertalet af eleverna icke är i stånd att genomgå elementarkureen på ett år för hvarje klass, men detta lände naturligtvis icke sjelfva läroplanen till förtjenst. — För öfrigt vore det tillsvidare omöjligt ait med säkerhet beräkna, huravida och i hvad mån öfveransträngning eger rum vid de ficka skolorna, då man icke hads vägra statistiska data stt hålla cig till, och i sammanhang bärmed pöpekades önekligdeten och behöfligheten af en pålitlig skolstati tik.

22 november 1871, sida 3

Thumbnail