— Ångfartyget Stockholm. Stockholms ångfartygsrederibolags tredje ångfartyg, Siockholm, hvilket den 12 sistidne September gick af stapeln vid Börgsund, utlöpte i går från verk a och ligger nu vid Korns :hamnsksjen nära iatill slussen. :Sävidt de iför fumningen nödiga förberedande åtgärder snedhinnas, kommer fartygets slussning att försiggå i natt. Fartyget är 205 fot långt öfver stäf eller 15 fot längre än Bergsund och 5 fot läsgre äa Motala, bolagsts tvenne förat färdiga ångfartyg. Bredden är 30 fot midskepps och dess djup i racarset 162 fot. Fartyget är beräknadt att lasta 17,000 centner jara eller 9000 tunnor hafre, motsvarands råglast af 6700 tunnor. Fartyget är öfverbygdt från aktern till akterkant af storluekan, hvilken öfrorbyggoad är försedd med dörrar på förkant. Under denna öfverbyggnad är det inredt med sslong och 6 hytter, af hvilka 5 äro ämnade för passagerara och en för befälhafvaren. Vidare finnas å däck 8 hytter för anderbefäl, pentry o.s.v. Kring skorstenen löper en hytt af jeroplåt, inneslutande kök och Ängpanna, winscherna samt nedgång till maskinen. Besättningens skansinredning är för-ut. Angflartygets maskineri för propeller är enligt Wolffska systemet och om 120 kästars traft. I maskinrummet finnes bland ancat ängmeatarepump, som äfven begagnss till spruta och som länspump. Maskinen c beräknad att fromdrifva fartyget till en hastighet af 9 koop. Kolboxarne rymma inalles 5000 kubikfot kol. Åvgfartyget är skonerttackladt med 3 rär å fockmasten. Dess 3 båtar, en lifbåt, EA sksppeslup och en gigg, äro af ek och koppasfasta. Fartygets ioredniog är föröfrigt särdeles ändamålsenlig och beqväm. Dess köstnad från verkstaden uppgifves till 220,000 rår och befälhafvare är kapten F. A. Ekdahl, under flara år befälbafvare å stockholmsskeppet India. I nästa vecka tros fartyget blifva lastadt för att afgå till England.