de noggrannt fullgöra sina reglementerade åligganden, hysa de intet lifligare intresse för trafikens underlättande. Detta påstående, eller om man så vill, denna anklagelse tilltror jag mig att med flera bevis kunna styrka. Nu tillåter jag mig att endast anföra några fakta, För alla fartygsbefälhsfvare som mäste passera Wiken är det påtagligen af stor vigt, att i tid och med visshet känna vattenståndet i nämnda sjö, enär derpå beror huru stor last hvarje fartyg bör intaga, för att med säkerhet kunna gå fram, Men endast ett sådant meddelande har offentliggjorts (neml. den 17 Augusti) eburu Wiken allt sedan varit i nästan oafbrutet fallande. Den ofvanför Forsviks sluss anbringade vattenmätaren för Wiken eller den s.k. somningen och som har till ändamål att upplysa de trafikerande om sjöns minsta djap i farvattnet, lärer icke vara korrekt, enär då i rapporten från Forsvik till kanalkontoret i Motala vattenståndet i Wiken uppgafs till 10 fot 1!2 tam, så tillkännagafs samtidigt dermed af kanaldirektionen att icke öfver 9 fots djupgående fartyg kunde passera oftanämnda sjö. Kanaldirektionen bevisade dermed, att icke heller hon hyste fullt förtroende till uppgiften från Forsvik. Vid sist angifoa vattenstånd ha fartygen största svårighet att komma fram, enär i farledens botten förefinnas åtekilliga mycket besvärliga upphöjningar, och ehuru de för kanaltjenstemännen icke kunna vara obekanta, ha inga åtgärder vidtagits för de sammas borttagande; alla dessa grund borde åtminstone förses med tjenliga märken, synnerligast på de mera öppna platserna, der större fart begagnas, på det att fartygen der kunde iaktiaga krypsystemeto till förekommande af de nu ofta inträffande våldsamma grundhbuggningarne; men icke heller den nyss antydda åtgärden (märkens anbringande) har vidtagits. Det kan ej för kanaltjenstemännen vara obekant, att nedanför Forsviks sluss just der den smala kanalen mynnar ut i Bottensjön ligger midt i kanalen ett berggrund eller kanske blott en sten, men med sådant läge att de lastade fartygen alltid der måste utsättas för att bugga på. Vattenytan på denna plats är i nivå med Wettern, och då Wikens vatten är i sin fulla böjd, så skulle trafiken vara obebindrad för 9!a fots djupgående fartyg, om icke det ifrågavarande berggrundet (eller stenen) förefaonnes. Någon fara att fastna på detta grund finnes väl icke, emedan fartygsbefälbafverne, till följd af lång erfarenhet, noga känna ett fyndigt sätt att komma öfver grundet; men i alla fall uppkommer dock i de lastade fartygens fogar en skakning som ingalunda är nyttig. Sannolikt skulle ett enda väl anbripgadt dynamitskott blifva tillräckligt för att bortskaffa denna länga kända och ofta öfverklegade förargelseklippa. Måhända föredrager man dock stt genom fortsatt nötning få den bort, men det går mycket långsamt. Det må vidare tillåtas mig att fästa kanaldirektionens uppmärkesmhet på en mycket enkel åtgärd, menaf hvilken direktionen, bolaget och trafiken skuile ha stor nytta, den nemligen, att direktionen tillkallade de ångfartygsbefälhafvare, hvilka trafikera Göta kanal och af dem inhemtade hvad, enligt deras mening, borde vidtagas till trafikens underlättande. De ega en mångårig erfarenhet, de känna de befintliga bristerna och de skulle sannolikt villigt angifva både beskaffenhet af dessa och sättet huru de skulle atfhjelpas. Måhända skall invärdas: denna åtgärd behöfs icke, ty Göta kanal i sitt närvarande skick lemnar bolaget en ganska godinkomst; men jsg har redan förot erinrat, att kanalen fått i jernvägen en ganska svår konkurrent. T Ett enda exempel torde vara lämpligt attnu anföra, enär det förefaller mig både öfvertygande och varnande. Motala verkstads stora atenkolsbehof her tillförne alltid gått från I Göteborg genom kanalen. Men nu då farItygen, till följd af det låga vattenständet i Wiken, icke kunra tega fulla Jaster, blir fraktkostnaden pr tunna för hög, och derföre anlitas ett annat medel: stenkolen transporteras från Göteborg på jernvägen till JönI köping och derfrån i fartyg öfver Wettern till IMotela. Då så sker drab-as ju Göta kanal af en direkt förlust. Men om det nu är så, att till följd affellaktiga beräkvingsr eller någon mindre omltänksam öfverenskommelse, vattenafloppet vid IForsvik icke kan ändamålsenligt kontrolleras och regleras, utan det låga vattenståndet i Wiken kommer allt framgent att blifva en gilven verkan af den stora vattenförbrukningen vid Forsvik, så finnes en snnan utväg att höja Wikens vattenstånd utan all konflikt med Forsviks Den består deri stt en kanal upptages från sjön Undern till Wiken, hvarigenom den senares vattenmassa vid behof kunde ökas. Underns sreal är ungefärligen ; I dubbelt så stor som Wikens, och en half fots tappnicg ur den förra skulle således höja Wi. I kens vattenstånd med en fot. Detta förslag lär iogalonda nytt: både arbetaritningar och .koetnadsförslag lära för flera år sedan blifvit uppgjorda och hela kostraden beräknad I till omkring 10,000 rår — en obetydiighet i jämförelse med de fördelar för trafikens lostörda gång, som åtgärden skulle medföra. rr CR RR Erfarenheter från krigsskådeplatsen