Article Image
— — Å norra stambanan har linien från Upsala till närheten af Broddbo, 1 mil nordvest från Saia, blifvit permanent utstakad Krökningar under 2000 fots radie ha undvikits, hvarigenom kostnaderna bliiva mindre än man förut beräknat. Då linien nu kommsr att gå norr om Axsjön och Ram sjön i stället för söder om samma sjöar, har hon derigenom visserligen blifvit förlängd ned omkring 350 fot, men anläggningskostnaderna, I följd af iecrängens beskaffenhet, minskats med 30,000 rdr, samt fördelaktigare jutningsförhållanden derjemte biifvit vunna. Genom åtskilliga afvikelser från den ursprungliga planen kommer banan att dessutom bli förlängd med 650 fot, hvarigenom dock bergsprängningsarbeten o. d. i betydlig mån undvikas. Arbetena pågå: mell.n Upsala och Åland, hvilken sträcka, utgörande 1 mil 30,000 fot, är terrasserad, med undantag at 8597 fot; i närheten af Kölfva, der 4675 fot äro fullbordade; emsallan Härfsta och Svart Ängen i V. Lötsta, å hvilken, längd, 26.000 fot, 9350 fot terrasserats. Å denab senare sträcka förekommer — öfver Långmossen — den största jordfyllnad på hela jernvägslinien, Vid Sala samt sjöarne Långiorsen, Olof Jons dam och Sil köparen hx arbetena påbörjats. Tillsammans äre terrasserade 2 mil 6140 fot. 4577 kub, st. jordtylniug och 33,32 kub.-st. bergspra 20i0g hå verkställs. Broar äro under arbete ö:ver Toriain, Ipbrobäck, Skäggesta-, Wängeoch Ålandsam.. 2 st. banvaktarestugor äro uppfö:da i närhoten af Upsala, Arbetsstyrkan är förjvär

14 oktober 1871, sida 3

Thumbnail