Strödda underrättelser. Kommunikationsväsen. En tunnel mellan Dover och Calais. Det fransk-tyska kriget gjorde, att den baze varande planen ull en tunnelförbindelse mollan bvämnda båda städer lades åsido; men den torde nu inom kort tid åter komma alt ådraga sig allmän uppmärksamhet, ty, enligt hvad Daily News berättar, vänta för närvarande företagets vänner förnämligast blott på en formlig koncession af den franska regeringen. I en längre uppsats kasiar nyssnämnda tidving en återblick på detta förslags historia, och vi vilja här meddela det hufvudsakligs deraf, . Under lord Clarendons lifstid var franska regeringen på väg att meddela koncessionen och lät förfråga sig hos det engelska kabinettet, huruvida britiska regeringen bade någon invändning att göra deremot. En rådplägning hölls mellan lord Clarendon och underbusmedlemmen lord Richard Grossvenor, ordföranden för den internationella komitå, som skulle afgifva yttrande om lämpligheten af en tunnelanläggning mellan England och Frankrike, och följden deraf blef en officiel skrifvelse från utrikesdepartementet med vitsordande af nämnda komits aktningsvärda karakter. Saken drog något ut på tiden, och derpå bröt kriget ut, under hvilket utförandet väl var omöjligt, ytterligare material samlades dock under tilen. Denna internationella komit6 hade år 1867 bildat sig på kejsar Napoleons förslag för att utarheta planen till en tunnelaoläggning mellan England och Frankrike. I Juni 1868 hade komiten och dess ingeniörer ett samtal med kejsar Napoleon, hvilken, sedan berättelsen och planen blifvit inlemnade, hänsköt saken till sin minister för åe allmänna arbetena. Denne uppdrog åt en specialkomit att undersöka frågan i hela hennes omfång, och sedan alla de särskilda utlåtandena utfallit gynsamt för planen — kostnaderna beräknades då till omkring tio millioner pund st. och byggnadsperioden till 10 år — framställdes ofvannämnda förfrågan hos den engelska regeringen, om hon hade något att invända mot meddelandet af koncession att sätta planen i verket. För ungefår en månad sedan besvarade den engelska regeringen en förnyad förfrågan från den transka republikens styrelse, och nu afvaktas formlig koncession med uteslutsnde rättigheter och privilegier för tunnelns anläggare. Oafsedt att hr John Hawkshaw — samma ingeniör, på grund af hvars utlåtande den förre vicekonungen af Egypten tillät anläggningen af Suez-kanalen — är den förste, som undertecknat förslagen till den tillämnade tunnelanläggningen, äro de sakkunniges åsigter om företagets utförbarhet ovanligt bestämda. Ingeviörerpa åberopa Whitebaven och Northumberland, hvarest gallerier under hafvet blifvit byggda, hvilka i sina många krökningar äro några gånger längre än afståndet mellan England och Frankrike. Äfven teorierna rörande svårigheten att ventilera en tunnel af 20 engelska: mils längd äro lätt vederlagda, och man affser numera de torn och luftrör, som skulle uppföras midt i Kanalen, icke en gång behöfliga. Temeraturskilnaden mellan tunnelns båda ändar är en största säkerheten för dess goda ventileriog, och många sakkunnige påstå, att de föreslagna iufttornen långt. ifrån att befrämja ventilationen, snarare skulle omintetgöra det ändamål, hvarför de blifvit byggda. Man må ej tro, att den internationella komitea eller de bland dess medlemmar, som stå i spetsen för det blifvande aktieboiaget, under den nödtvungaa 20 månaders väntetiden varit sysslolösa. Sedan verkställbarhbeten nu står utom ali fråga, ha de sysselsatt sig med detaljerna för företagets fullbordande så snart och billigt som möjligt. Melian Dover och Calais ligger omedelbart under bafsbottnen ett 800 fot djupt kritlager. Krita kan: lika lätt genomborras som god lera; såsom geologiskt bevis för dess konsistens åberopas brunnarne i Harwich, Dover och Calais, under det att en ny. tunnelborrmaskin, hvars arbete på kritlagren i: grannskapet af Rochester den internationella komit6a i flera månader studerat, bevisa det öfriga. : Denna maskin borrar på 24 timmar ctt hål af 2!, metres genomskärning och 16 måtres längd. Alltså kan den första genomborrningen verkställas på: ett år — i stället för fem, såsom man till en böran beräknade — och hela tunnelns utvidgning ; och fulländning skuile blott taga två eller tre är anspråk. Ett förslag, som finner mycken anslang, går ut på att anlägga två borrvägar och vå tunnelar, på det att tågen ailtid skoia tillrygj salägga samma väg i samma tunnel. Man anser letta icke dyrare, då två tuonelar naturligtvis beöfva vara endast hälfien å breda som en enda. Äfven kostnadsförslagen, hvilka — såsom bär fvan nämndes — till en början anslogos tiil omring 10 millioner pund st., ha genom den nya vorrmaskinen och det lyckade resultatet med Mont Jenis-tunneln minskats betydiigt. Den sistnämnda jar, berättas det, kostat 250,000 pund st. pr enelak mil; men här var det nåstan öfveralit bårdt erg och svåra språvgoperationer, hvaremot vid j tt material, som låter urholka sig nästan som; st, kostnaderna naturligtvis skola bli betydligt ji nindre. Dessa äro dei saken intresserade sakkunniges i sigter, och oia, hvilket väl knappt är att betvifla, len väntade koncessionen af den franska regeriujen inom kort meddelas, är det all utsigt för, att van om några år skall kuuna resa mellan Engand och Frankrike, utan att behöfva frukta storm ller höra sig för om bästa medlet mot sjösjuka