götland, kapten F. Andersson, bygdt af trå på Gamla Lödöse för fraktfart å Göta kanal samt tillhörigt bolag i Motala, hvilket fartyg skall försez2 med en maskin efter Woolfska systemet om 30 hästars kraft, samt ångfartyget Hjalmar, kapt. Andersson, bygdt af trä på ÖOroust för bolag i Göteborg och skärgården samt afsedt för fraktfart å Nordoch Östersjön, och skall detta fartyg hafva en maskin efter meranämnda system om i 45 hästars kraft. Inom kort kommer arbetet att påbörjas med en jernåogare för Trelleborgs äångfartygsaktiebolags räkning, hvilken ångare kommer att blifva något större än det förut till nämnda bolag levererade ångfartyget Corfitz Beckfriis. Aungfartyget Victoria är nu till det yttre fullständigt repareradt efter de vid sammanstötning i somras med ångfartyget Love Bird erhållna svåra skador, Dess maskin kan dock icke repareras utan är ny maskin, hvilken först blifver färdig till den 1 April nästa år, under arbete vid Motala mekaniska verkstad. På slipen äro för rengöring och målning upptagna: ångfartyget Sven Renström, kapten Höglund och ångfartyget Maria, kapten Håkansson. På verkstaden äro dessutom åtskilliga maskiner och pannor under arbete.