Article Image
— Å Lindholmens mekaniska verkstad har under innevarande är utvecklats en synnerligt stor verksamhet och är lifligheten å den välkända verkstaden nu så stor, att den knappast någonsin haft sitt motstycke derstädes. I slutet af förra veckan gick sålunda ett för hrr J H. C. Niemanns i Bremen räkning, nybygdt större jernångfartyg med namnet Delphin ar stapeln. Detta fartyg, som är afsedt för fraktfart å aflägsnare farvatten, är 150 fot långt, 25 fot bredt, 17 fot djupt i rummet från kölen, lastar c:a 11,000 cehtner och rymmer omkring 409,000 kubikfot. Det är medelst 4 vattentäta skott indeladt i 5 afdelningar, hvaraf de fyra utgöra lastrum samt det femte maskinoch pannrum. Fartyget, com är bygdt för erhållande af första klass med stjerna i tredje divisionen af franska Veritas, är försedt med skonertrigg samt akterut med balfdäck och midskepps på däck med rufftak, under hvilket salong, hytter, kök m. m. skola inredas. Maskinen, om 45 hästars kraft efter Woolfska bystemet, skall frambringa fartyget 7 knop i timman med en kolåtgång af c:a 9 kubikfot. Detta är det fjerde åogfartyg som under loppet af 2 års id blifvit levereradt från Lindholmens verkstad till hrr Niemann i Bremen. På stapel är för närvarande en jernångare för bolaget Svenska Lloyds i Göteborg, hvilket fartyg kommer att heta Norge och skall föras af kapten A. Appelberg. Det är 161 fot långt, 25 fot bredt, 17 fot djupt i rummet, skall lasta c:a 12,000 centner och rymma 45,000 kubikfot samt skall förses med en maskin om 60 hästars kraft. Dess byggnadssätt blifver lika med förenämnda ångare. — Åtskilliga mindre ångslupar äro äfven under byggnad Jå stapel. På förstnämnda äångfartyget Delphins förutvarande bädd skall uppresas en ångare för bolaj fre hvilken skal la Dlifraa fart Svens) loydg under byggnad varande ångfartyget Norge. Under mäskininsättniog äro: ångfartyget nr

27 september 1871, sida 3

Thumbnail