Article Image
STOCKHOLM den 19 Sept Till K. Civildepartementet hafva förlidne. onsdag ingifvits följande ansökningar om koncessioner på jernvägsa läggningar, nemligen: 1:o. Ar hrr G. A, Lundqvist, Svanto Fleetwood och Banialsson (hv!ka varit utsedda till komiterade för Falu—Krosse på en jernvägslinio Falun —Ludvika. dena erbjuda sig att säsor randet af denna bana, hvi skulle fallbordas inom utgången af år 1875, deponera 200,000 rdr isom 30 dagar efter koncessi nens meddelande. 2:0. Af ofvannämnde sökanda, i förening med flere framstående personer i provinsen Wermland och andra orter, på en jornväg livio från Ludvika eller annan punkt å Frövi— Ludvika-banan till Kihl (2:dra stationen vester om Carlstad på Nordvestra stambanan), under förutsättning och vilkor af ett statslån på 5 millioner rdr. 3:0. Af de i första punkten omnämnda söksndena ensamme, på en jernväg från Kihl till Göteborg. 4:0. Af nyssnämnda personer på en sanmanbindningsbana från linien Ludvika—Kill till Nora— Carlskoga-bxnon. 5p Af samme personer, på en bibana från Damnarput till Insjön. Sökandena erbjuda sig stt för alla banorna antaga en taxa, som af K. M:t; bestämmes och som icke får understiga den för statens jornvägar gällande gsnsrella taxan; dock att tariffen Litt, B (den lägre tariffen vid försändning af gods i qvantiteter om minst 100 centner) skoll å den norra linien Faluc—Ludvika icke tillämpas förr än linicn genom Wermaland till Kitl jemväl blifvit öppnad för trafik. Vidare inlemnades i lördags af det engelska Frövi—Ludvika-bolaget en förnyad ansökan om koncession på utsträckning af bolagets under byggnad varande jernväg, Frövi —Ludvikabanan, till Falun jerte en bibara till Siljan. Bolaget erbjoder sig att för utförande af såväl hufvudbanan som bibanan ställa den säkerhet K. M:t prötvar nödig. samt att i afseende å taxebestämmelseraa tillämpa såväl den allmänna taxan å statens jerovägar som de genom de s. k. gula terifferna deri skedda redukti (Des. k. gula tarifferna bestämma den nedsatta frakt till hvilken ätstilliga tyogre, till 3:dije klassens gods hänförliga artiklar på statsbanorna transporteras.) Banan skulls fullbordas före utgången af 1875. Då hardlingarne icke för dags vildepartementet tillgängliga, kunna vi meddela de närmare detaljernsr af de skilda ansökningarna. Före 2 uppgifter innefatta emellertid hafvedpunktersa i desamma. Man ishomtar deraf dels att planen för den Wermländska banans framförande till Krossekärr elier annan nordlig punkt på Byhoslänska kusten nu synes vara öfvergifven, samt att man i stället vill göra Göteborg till banans slutsurkt, antagligen för att i företaget intressera denna stads kapitaister; dels att den täflan, eom uppstått om koncessionen på linien Faluo—Ludviks föranledt det engelska Frövi —Ladvikabolaget att na erbjuda vida fördelaktigare taxebestämmelser, än som förut varit ifrågasatta, och att i detta afseende till och med underbjuda den konkurrerande ansökningen,

19 september 1871, sida 2

Thumbnail