— Stelfferkande bromsar för jernvägsvaghar. Säsom man voi, vppbå danvagaar; som af sig sjelfva komma i rörelse på skenorna, ofta en så svindlande bastighet, att den är tre eller fyra gånger så stor som ett kurirtågs. För dylika fall har han en hr Schalande: i Pilsen uppfonnit ett nytt slags bromsar, om hvilken nya upsfinning ea korFfespondent på platsen fkritver till Prager aitung: Uapfinniogan bostär af or mekanism, medelst hvilken vagnen, så snart han uppnått en viss, person och godstågens fört ötverstigande hastighet, gecom en sjalfverkande broms förmås att stanna eller åtminstone hejdas i sin fart så mycket, stt det ej längre möter någon svärig it atoppa den, Den enkla mekanismen är följande: Ganom vagnasbottnen gör ända red till exeln ev jernstäng, hvilkep är I båda Böda kimedisk skruf och kriogvr gear axeln sanbragt koniskt kugghjul, Vid sin öfre ända sätter detta hjul nu genom att gripa in i ett annat koniskt bjuls kuggar i rörelse en mekanism med kulor (lik Wetts regalator). Då cenotrifugalkraften jagar dessa kulor åtskils, i samma mån vagnens Hastichet tilltaör, så nediryskes derigönom eh i Knimekasmbnå mödd betistkig stång On ka stigheten öfverekrider en 2 sen, når den nediryckta men starkt verkando fj nom spi Joas och bjolet. Alitsammars är ort höje, för att skydda mekeni och gmutas j