ta köpior och af mindre god beskaffenhet. :; rån skolorna i Örebro och Skara förevisas ga kontureller modellritningar, men väl opior ef litografier, hvilka äro korrekt och msorgsfullt utförda. Den tekniska skolan i Vorrköping har insändt några arkitektoniska ch perspektivritningar af skolhus, utmärkta ör korrekthet och prydlighet.. I Edmund C. Johnsons berättelse om underisniog för blinda och döfstumma yttras: Sverige och Belgien äro de enda främnande länder, som ha meddelat resultaten af kolundervisning för biinda och döfstumma. det svenska skolhuset finnas några ganska soda prof på upphöjdt tryck samt nägra väl! utförda arbeten efter Moons system. Mathei evangelium, Luthers barndom och ett svenskt skaldestycke Svea af Tegnåör äro vackert tryckta med upphöjda bokstäfver. De blindas arbeten äro högst omsorgsfullt utförda, isyonerhet profven på korgflätning. Sverige har gått mycket framåt i denna undervisningsgren, och stor förtjenst tillkoramer hr O. E. Borg, direktor för institatet på Marilla.. I mrs Le Neve Fosters berättelse om sömnad i skolorna läses: Sverige har endast insändt sömnad af blinda. Den är mycket välgjord och utmärker sig för prydlighet och jemnhet. I betraktande at den omsorg och uppmärksamhet, Sverige nedlegt ä att illustrera sitt skolsystem i allmänhet, lir man sviken i sin förväntan, då man fidner, att det icke insändt några prof på vanlig slätsömnad såsom exempel på skolundervisningen i denna undervisningsgren. Berättelsen om leksaker och Iekar, afgifven af George C. T. Bartley, innehåller följande oh Sveriga: Inga leksaker ha blifvit insända trån Sveriga, men deremot visas en stor samling modeller af gymnastikapparater, lämpliga för skolor och institut, i det svenska skolbueet. De äro väl värda ett besök af do uppfostrare som iira för införande af kroppsöfningar såsom ett nödvändigt uppfostringsmedel för ungdor:en Modellen till en apparat, tjonlig att uppförs på elementarskolors lekplats, bör omnämnas och det är att koppas, att dylika gymnastik: apparater inom icke lång tid skola uppföra i de flesta skolor och med säkerhet i alla som ha förmånen af en rymlig lekplats I T. Roger Smiths berättelso om arkitek torritoiogar läses slotligen under rubriken Norg och Sverige: Norges och Islands forntida arkitektu illustreras af karakteristiska prof på run ornamentik, väl kopierade och utställda blant reproduktiozeraa, Modern arkitektur expo neras endast såsom skolhus. Ena enkel, mel treflig träbygnad, för klen att vara en full trogen kopia sf arkitekturen i ett timmer land, har blifvit uppförd, ech här äro blan annat upphängaa plenritniogar af en slöjd skola af öfverste Ståhl, samt af ett tekno logiskt institut af professor Scholander. D äro i renaissancestil. Intressantare är de simpla, men artistiska skolhus för Kilanda som visas på samma ställe. Här finnas äf ven några modeller, hvilkas ändamål törnäm ligast är att visa inredningen af skolhus me deras tillbehör.